Kritik - Flowers! :)

Kompositionen är ganska vanlig och tråkig men bakgrunden är jämn och bra. känns som att fokus ligger lite fel (ligger på stjälken nu?!) skulle gärna sett annorlunda komposition och bättre skärpa.

#1: ok, men när jag kollar på den ligger fokusen på de yttrsta biten av kronbladen…

#5 Jag gillar du fått humlan i det tillfället den ska land mycket läcker bild :)

#11 Tack ^^

Putt ^^

Ingen? 

Det är jättejobbigt att kommentera så många bilder. Lägg bara in ungefär tre stycken i taget.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
För många bilder att ge kritik på men generellt så känns bilderna tagna utan eftertanke, många är oskarpa, rörig bakgrund eller felexponerade.
Ingen av bilderna "talar"

okej-..
Det du bör tänka på är bakgrunden. För att få motivet att stå ut så behöver du ha en ren eller lugn bakgrund. Den första bilden fungerar rätt bra och blomman står ut eftersom bakgrunden har ganska stor kontrast mot blomman. Om du hade komponerat bilden lite bättre än att ha blomman mitt i bilden så hade den blivit bra.
Bild 7 är en bra ide som du kan utveckla. Att ha två oskarpa stora blad som ram och en blomma som är skarp bakom är fint. Försök att få så du inte har en massa röriga saker som till vänster på bilden så kan det bli riktigt bra.

Jag tycker flera av dina bilder är bra, flera har bra bakgrund och bild 4 är suverän. Bild 5 och 9 är väl inga höjdare.
Fota på bara.

#18 ska absolut tänka på det nästa gång!
#19 tack ^^ Aa, nu när jag kollar på de en gång till så ser jag att 9 och 5 inte är så… intalande?

Så klart har du en lång väg framför dig på många sätt. Du behöver öva upp din känsla för bilden, främst kompositionen med färg- och formelement. Du har en väldigt bra kamera, som helt säkert kommer att vara ett följsamt verktyg för ganska lång tid framåt.
När jag tittar på dina bilder ser jag att det finns ett objektiv som skulle kunna hjälpa dig en liten bit på vägen mot mer proffsiga bilder, och det är TS-objektiv. Det finns ett par såna som passar på din kamera, och de passar också på proffskamerorna om du någon gång bestämmer dig för att gå upp till fullformat. Det är inga billiga grejer, men det är någonting att drömma om.
När man tiltar objektivet, lutar det åt något håll, så lutar sensorn i förhållande till den optiska axeln, så att de delar av sensorn som är längre bort från objektivet ger skärpa på närmre håll än de delar av sensorn som är närmre objektivet. Då kan man få skärpa utefter hela blomsterängen utan att blända ner till minsta bländaren. Med ett sånt objektiv kan man lägga skärpan precis där man vill ha den, i stället för att vara bunden av ett alltför kort skärpedjup. Du kan läsa lite om tilt och skift på Ken Rockwells sida, han förklarar det ganska bra. När man för musen över bilden ser man skillnaden.
Flera av dina bilder hade vunnit på om du hade kunnat lägga skärpan utefter blommorna.

#21 Tack för kritiken!
Ska kolla på lite objektiv ;)