Nej, inte har du skärpt den för mycket för det lilla formatet som du postade bilden i. I regel behöver man skärpa mer när bilden är mycket liten.
Och kontrast, färgmättnad och annat tillhör ju din kreativa frihet att tolka ditt motiv när du gör din bild. Det är ganska personligt, så om det var så här som du ville att det skulle se ut, då har du ju gjort alldeles rätt. Alla fotografiska bilder avbildar ju inte "verkligheten", utan de är just bilder, och sedan kan man tycka vad man vill, mer eller mindre, om dem.
Så, skärpan är OK eftersom bilden är liten, kontrasten och färgmättnaden gör att bilden liknar den verkliga blomman lite mindre, men de kan leda tanken mot någonting som du vill förmedla.
Jag gillar inte bildens komposition (obs, subjektivt omdöme, jag tycker inte särskilt mycket om den). Jag brukar föredra något som jag upplever som mer spänning mellan bildelementen, och kanske en "riktning" som hänger ihop med om man använder diagonaler i kompositionen. Men det finns andra trender när det gäller bilder, och det finns många konstnärer som målar eller gör bilder på annat sätt, till exempel så här rätt upp och ner. Om den är en del i en serie med sammanhang, där komposition av det här slaget är ett genomgående drag, då ska den självklart ha sån komposition. Jag tänker kanske mest på Irving Penn och hans bilder av feta damer; dom gillade jag inte alls, men dom säljs för höga priser och hänger på kända museer.
Så häng inte upp dig på vad jag tycker, gör din egen grej, det är bästa sättet att komma vidare.
#1 Tack ska du ha. Jag håller med dej. Fotograferandet är en konstform och ett sätt att uttrycka sej på. Och vi tolkar olika ting på olika sätt. Alla kan, men på olika vis.
Jag håller även med dej om att bilden ser ganska tråkig ut bara så där rakt upp och ner, men det här var ett experiment. Och inte kunde jag beskära den så som jag ville heller. Det fungerade inte i det program som jag brukar använda.
Men jag tycker det är mycket bra med era olika ideer och tankar.