Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 776 ggr
liiindaaah
0

äldre objektiv till nyare system kamera?

jag fick nyligen ett äldre objektiv i "arv" av min fd styvpappas bortgångna pappa. det är Sigma zoom 1:4.5  70~210 mm multi coated. men jag får det inte att funka med min pentax K100 D! behövs det någon speciell inställning eller något för det ska funka eller går det inte bara helt enkelt? jag är jätte frustrerad över detta så hjälp uppskattas VERKLIGEN.

Inkanyezi
0

Eftersom gamla Pentax K objektiv inte för över bländaren till kamerahuset kommer kameran inte att lösa ut om du inte tillåter den att göra det med  en inställning i menyn(Custom settings, Aperture ring, 2). I övrigt fungerar det, men helt manuellt.

liiindaaah
0

jag hittar inte något sånt i menyn :(

Niels
0

Du skriver att du inte får objektivet att "funka"
Exakt vad är det som inte funkar?

liiindaaah
0

det passar i kameran men när jag väl ska ta bort så går det inte. det blinkar "AV--" på den lilla skärmen uppepå. jag blir idiot på det!

Niels
0

Kolla så objektivet är inställt på minsta bländare, läs i handboken om det är någon inställning i kamerans meny som skall göras.

[mingdie]
0

Låt oss ta det från början. Jag har inte sett detta objektivet så min första fråga är om det finns ett A på bländarringen. Det är ringen som sitter längst bak på objektivet, närmast kameran och har siffror som 4. 5,6, 8 osv. Om det finns ett A (det är normalt målat grönt) så sätt ringen på A och det kommer att fungera.

Om objektivet inte har något A läge så får du göra som Inkan skrev. Gå in på menyn. Gå till höger och du hittar Custom inställningar (eller vad det kan heta i den svenska menyn) Nu går du ner i den menyn till du hittar något som heter Using apeture ring (det kanske heter Använd apeture ring på svenska) . Där går du in och ställer in Permitted (antagligen står det Tillåtet på svenska). Eftersom den inställningen fungerar med alla objektiv så låt den alltid vara så.

Nu är kameran inställd och så här använder du kameran. Ställ in den på manuellt läge M på hjulet på toppen till vänster på kameran. Sätt också fokus till manuellt vilket du gör fram på kameran nästan längst ner där det står MF och AF. Sätt på MF.

Med objektivet så ställer du in en bländare på bländarringen. Börja tex med 5,6. Bak på kameran längst upp till höger har du en knapp med en nyckel symbol och AE-L. Se till att kameran är igång, rikta den mot något och tryck på AE-L knappen. Kameran kommer nu att mäta ljuset och bestämma vilken slutaretid som är bäst för den bländaren som du valde, i det här fallet 5,6.

Nu kan du ställa in skärpan manuellt genom att skruva på objektivet och ta fotot.

Så det är inte så svårt. Sätt kameran på M, rikta kameran dit du vill och tryck på AE-L, ställ in skärpan och ta fotot.

Om du har fler frågor så hör av dig.

liiindaaah
0

tack för alla tips! men till #6 så är min manuella fokus på kameran gått sönder på något konstigt vis..

[mingdie]
0

#7 Nu förstår jag inte. Manuellt fokus kan inte gå sönder. Manuellt fokus betyder att kameran inte fokuserar utan du får göra det själv genom att vrida på en ring på objektivet. När du sätter knappen längst fram och nertill på kameran på MF så säger du till kamran att den inte skall göra något med fokuset utan du gör det själv.

liiindaaah
0

#8 det är precis det jag menar. spelar ingen roll om jag har på MF eller AF det blir auto fokus ivarjefall!

[mingdie]
0

Då förstår jag. Ett förslag. Gå in på menyn, custom meny så finns det något som heter något som Ok btn when shooting. Om du säger ja till det så autofokuserar inte kameran när du trycker ner avtryckaren utan autofokusen sitter nu på OK knappen bak på kameran. Kolla om det hjälper.

liiindaaah
0

#10 oh tack jag fick den manuella o funka nu :D frågan är om det funkar med objektivet också

liiindaaah
0

nu har jag fått det o funka nu är det enda problemet att jag inte kan få fokusen rätt :p spelar ingen roll hur jag vrider och vänder, det är lika suddigt iaf ! :o

Inkanyezi
0

Vrider du på rätt ställe? Det finns antagligen en avståndsskala på det där objektivet. Börja med att hitta ringen som ändrar inställningen där. Sedan sätter du den först på oändligt och tittar du på någonting som är riktigt långt bort. Om det är suddigt, så kanske objektivet har en inställning för "Macro", som du har råkat ställa in det på. Den inställningen brukar vara på zoomringen på en del äldre objektiv.

Man ställer in skärpan (fokuserar) genom att vrida på den där ringen med avståndsskalan. Det kan vara knepigt i början att se när det blir skarpt, men för det mesta har man förutom mattskivan också en skärpeindikering i sökaren, som visar när det är skarpt.

liiindaaah
0

#13 det går inte vrida på nånting förutom en liten ring dom jag inte vet vad det är.. avståndsskalan lyckas jagt bara dra framåt o tillbaka. ska man egentligen kunna vrida åt siderna? jag vågar inte ta i för mycket så den går sönder :S

Inkanyezi
0

Det man drar fram och tillbaka är zoomen, har inget med avståndet att göra.

Och man behöver inte ta i för att vrida på avståndsringen, den går lätt, annars är det något fel. Jag vet inte hur avståndsringen ser ut på det där objektivet, på de flesta zoomar från förr är det den främre delen av själva objektivet, den är ofta klädd med gummi. Skalan har liksom en liggande åtta som visar oändligt, och sedan finns det siffror för meter och/eller fot. Bara på nyare autofokuszoomar brukar avståndsringen vara en löjligt liten smal ring längst fram.

Och som sagt, ta i ska man inte göra. Om du kan skjuta något fram och tillbaka som du säger är det vad som ibland kallas "pumpzoom", eftersom det lite liknar hur man använder en cykelpump. När du drar fram och tillbaka ändrar sig bildvinkeln, dvs brännvidden på objektivet.

Och, utan att ha sett ditt objektiv så tror jag ändå att du ganska lätt kan hitta avståndsinställningen. Leta först efter den där skalan; på en del pumpzoomar finns en serie linjer för olika bländare som sprider sig kurvformat mot den där grejen man kan pumpa fram och tillbaka, och i bakkanten på den sitter avståndsskalan, så att man kan uppskatta skärpedjupet vid olika inställningar av zoom och avstånd. I de fallen är det själva den främre delen som man pumpar med som kan vridas för att ställa in olika avstånd.

Om den sitter fast och inte går att röra, kan det bero på att smörjmedlet har beckat ihop, så att den är mer eller mindre hopklistrad. Men som sagt, ta inte i om du inte vet. Ta gärna kontakt med någon som vet mer som kan hjälpa dig att titta på det.

[mingdie]
0

Varför inte ta ett par bilder på objektivet och lägg upp här så kan vi se hur det ser ut och var fokusringen sitter.

liiindaaah
0

#16 aa det kan jag fixa så fort jag kommer hem