Hur fota djur?
Hur gör ni för att ta bra kort på djur? När jag fotar min hund har hon för det mesta huvudet bortåt, går undan eller kommer till mig osv. Kan ta 30 bilder och 1 eller 2 blir skaplig, inte helt ok. Tycker det är så svårt med djur som inte kan stå stilla. Om jag sätter henne och tar så går det bättre, men är inte så kul.
Och ska jag som på detta foto ta på hunden så är det roligast med något som händer, men då hinner hon springa ur bild eller skärpan blir dålig.
Idag tex tänkte jag fota katten när han satt på en sten i dammen o drack vatten, men som vanligt när jag går fram kommer han fram till mig istället…..

Haha fota 10000000000000000000 gånger :D Det enda rådet jag kan ge dig ;)
Medarbetare på fantasy.ifokus

Prova med kortare slutartid för att frysa rörelsen. Problemet med skärpan kan du prova att ställa in AF-C för att fokus följer då rörelsen.
Problemet är ju att vovven är ur bild innan man hunnit hitta henne;o)
Och nog har jag tagit 5000 bilder på henne, minst… men jag ska prova ställa om slutartiden så får vi se. Om jag nu hittar knappen. Har inte haft den här kameran så länge så det händer ibland att jag råkar röra på något och sen hitta hur jag tar bort inställningen är lite svårare eftersom jag inte vet vad jag tryckt på…. Men tids nog ska jag väl kunna den här oxå. Det är en Canon PowerShot G10 och jag är helnöjd med den. AF-C vet jag inte vad det är och vilken knapp det är. Använder mest auto. Får kolla lite i instruktionsboken.
Tack för tipsen.
då de sitter stilla och man vill ha porträttfoton är pipisar ovanför eller intill ditt huvud det bästa då det gäller hundar.. eller den leksak hunden älskar mest. Nåt kul är även att låta konstigt, typ jama väldigt högt och konstigt.. så hunden lyssnar uppmärksamt.. kan bli hur söta kort som helst.
Min största utmaning var min kattkull på 5 vilda kattungar men med lite konstiga ljud, en fjädervippa och en nypa tålamod fick jag till massor med fina foton!
I rörelse säger jag bara… 100000 kort.. räcker det?!!?? *s*
Lycka till
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Nä, det heter nog inte AF-C på en G10.
- Tryck knappen längst ner till höger på baksidan, MENU
- Tryck uppåtpil några gånger tills du kommer till "Bildstab"
Den står antagligen på "Enbart Avtr" - Tryck pil åt sidan tills du kommer till "Panorering"
- Tryck MENU igen för att gå ur menyn
- Efter att du har tagit bilderna i rörelse, ställ tillbaka.
Om avståndet inte varierar väldigt mycket kan du använda manuell fokusering och låta den stå fast på ungefär det avstånd som hunden kommer att vara. På så sätt reagerar kameran fortare på slutarknappen, så att den knäpper direkt när du trycker av.
Zoom objektiv, så du kan "smygfota" djuren på lite avstånd utan att störa dem. Min 70-200mm objektiv är perfekt till det.
#5 Har kollat och just nu står den på "kontinuerlig". Är det bättre ha "Enbart Avtr" som normalt?
#6 Standardobjektivet jag har är på 20x men kanske bra köpa ett sånt som du rekomenderar. Är ju roligt knäppa på tex fåglar oxå. Gick skapligt ta dom genom fönstret på fågelbordet i vintras.
#4 Jag väntar fortfarande på att få det där roliga kortet på vovven när hon hoppar som en hind, jämfota flera hopp. Har försökt filma men dom gånger jag knäppt på kameran och tror hon ska hoppa så går hon bara o nosar… Sen knäpper jag av och naturligtvis hoppar hon… En annan gång när jag misslyckades var vinter och precis när jag knäppte av filmningen sprang en liten mus runt hennes fötter men hon såg den inte.

Ja, det är "Enbart Avtr" som är normalt. Om man har den på "Kontinuerlig" så rasslar det i kameran när man har den igång, och den drar mer batteri. När det är Enbart Avtryck går bildstabiliseringen bara då man knäpper.
Och det finns inget extra att köpa till kameran, den är komplett som den är. Zoom har den, kanske inte med jättestort omfång, men det borde räcka. Att jag föreslog att du ska ställa skärpan på manuellt är för att kameran är ganska slö innan den knäpper om den måste ställa skärpan när man trycker av; det går så klart lite kvickare i själva avtrycksögonblicket om man har väntat tills den lilla gröna rutan kommer innan man trycker ner, men de här kamerorna är ändå lite långsamma just när man trycker, så man får ha lite framförhållning och tur för att få vovven i rätt ögonblick. Och som sagt, om allt är inställt redan så går det lite fortare mellan att fingret trycker ner och bilden tas.
Som sagt, du får ta några tusen bilder, så blir nog några bra. 
Tack. Har ställt om den nu. Får väl ta o prova lite när det slutat regna. Har ingen lust just nu. Trött…
om du t.ex ska fota en hund som springer försök lista ut vart hon ska springa och följ efter henne med kameran, även en liten bit efter att du har tagit bilden, försök även att ha så kort slutartid som möjligt det brukar funka för mej…

En korv i blixtskon brukar få hunden att titta mot kameran. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning