Adobe DNG Converter
Spara dina filer inför framtiden i ett öppet format - DNG. Läs mer om varför du ska konvertera dina bildfiler till DNG och hur du går till väga i nyss publicerad artikel.
Kommentera artikeln här nedan!
Hälsningar
Robert

En fördel med DNG-filer är att metadatafilen är inbäddad i DNG-filen, vilket gör filen till ett helt dokument. Använder du en RAW-fil ligger metadatan vid sidan av som ett textdokument. Med en RAW-fil finns det med andra ord en risk att du förlorar metadatan om du flyttar filen till en CD/DVD-skiva eller en annan dator.
Om du vill så kan du spara original-RAW-filen med i DNG-filen. Jag skulle göra det vid en arkivering då filen blir rätt stor.
Med en DNG-fil kan du alltid få en tumnagelsbild vilket gör det lätt att förhandsgranska bilden i Photoshop på så sätt slipper du hoppa mellan Bridge och Photoshop innan du öppnar bilden.
Hälsningar
Robert
Även om jag inte har något speciellt att kommentera vill jag bara säga att jag läser dina artiklar med stort intresse!
Mvh // Johan

Johan, tack!
Du är ju en expert inom office och jag skulle vilja rikta en fråga till dig. Säg att du arbetar med ett Excel-dokument och all data till det dokumentet sparades i en separat textfil, skulle det inte bli rätt jobbigt till slut?
Hälsningar
Robert
Jo. Det låter jobbigt, men jag förstår inte riktigt frågan?
Mvh // Johan

"En fördel med DNG-filer är att metadatafilen är inbäddad i DNG-filen, vilket gör filen till ett helt dokument. Använder du en RAW-fil ligger metadatan vid sidan av som ett textdokument."
Jag drog en liknelse med Excel och DNG, därav frågan.
Hälsningar
Robert
Ahh. När det gäller just meta data ser jag dog vissa poänger med att metadatat ligger separat. Om du ska göra ett verktyg för att söka bland dina bilder kommer det gå oändligt mycket snabbare att söka i dessa metadatafiler än att öppna på en 6 mb+ stor fil för att se om storleken matchar ditt sökkriteria.
I nuvarande Office ligger dock all Metadata i dokumentet, men från och med Office 12 kommer en Office-fil vara en zip-fil som i sin tur består av flera filer, där t ex text, Metadata, sidhuvud och sidfot och bilder ligger separat inuti zipfilen. För användaren ser det ut som en fil, t ex minfil.docx, men för system, t ex ett dokumenthanteringssystem eller en sökmotor, kommer det vara enkelt att bara läsa ut Metadata.
Att ha två separata filer för allting i Utforskaren verkar dock svårhanterligt.
Mvh // Johan