EOS Discovery 2006-11-29
Jag var på Canon EOS Discovery i dag.
Bland annat fick vi höra Andy Earl berätta om hur han har tagit en del av sina bilder. Andy har bland mycket annat fotograferat över 120 skivalbum och bland artisterna finns Sex Pistols, Pink Floyd, Madonna, Prince, Paul McCartney, Robbie Williams, Johnny Cash, Nathalie Imbruglia, Annie Lennox och Westlife.
Man kan tro att mycket är planerat in i minsta detalj, men han berättade att det snarare handlar om att se de möjligheter som bjuds. För ett år sen fotograferade han enbart analogt. Nu fotograferar han helt digitalt och han prisade den digitala tekniken. Som teknisk analfabet anställde han en assistent som var "uppfödd på Nintendo" (en tjej vid namn Natasha) och som lärde honom merparten av det digitala arbetet.
Tyvärr verkar inte Andy Earls egen hemsida fungera och det är sparsamt med hans bilder på nätet i övrigt. Några hittade jag dock.
Den här föreställer bandet The Bravery. Han frågade bandet vad som inspirerar dem. En blandning av Marlon Brando och Pee-wee Herman, svarade de. Då skaffade han några barncyklar och tog med bandet till en MC-bar i London. När de skulle ta bilderna kom en stor knutte ut och började göra en burn-out med sin cykel. Andy Earl bad honom att göra det vid hans objektiv när de tog bilden. På så sätt kom röken i bilden till.
Här är gruppen Mattafix. På frågan om vad som inspirerade dem svarade de "ingenting". På bilden snurrar Andys syster ett nödbloss bakom de två killarna. Han tog bilder tills han fick en där blosset bildade en perfekt cirkel, vilket han kunde se i displayen på kameran.
Förutom att kommentera en stor mängd av sina bilder demonstrerade han digital fototeknik på scenen med hjälp av en modell och en fotostudio. Apple var med på ett hörn och passade på att visa Aperture, deras bildbehandlingsprogram.
Canon visade flera videofilmer om och med fotografer med naturfoto, reportagefoto respektive sportfoto som specialiteter. Det var också intressant.
Bland de många tipsen vi fick under showen minns jag dessa:
* En ringblixt belyser motivet från alla håll som objektivet ser, vilket gör att ojämnheter som rynkor inte syns. Andy Earl sa att det gör att folk ser 20 år yngre ut och visade ett porträtt av Paul McCartney som exempel.
* Canon EF 85 f/1.2L II är Andy Earls favoritobjektiv för portträttfotografering just nu.
* Vid reportagefotografering är ett vidvinkelobjektiv som gör att man kan gå nära människor och ändå få med mycket omgivning ett bra val.
* Canon EF 24-70/2.8 L USM är Canons mest populära objektiv bland reportagefotografer.
* Flera av Andy Earls skivomslag är fotograferade med vanliga Speedliteblixtar som enda ljuskälla.
Trots att det var Canon som anordnade seminariet tycker jag att det var mycket matnyttigt och underhållande. Det är annars lätt att tänka sig att det kunde ha blivit en pinsam försäljningsshow. Visst marknadsförde man sina produkter men inte på ett besvärande sätt. Efter showen fanns det möjlighet att testa kameror och objektiv. Jag blev väldigt förtjust i Canon EF 24-70/2.8 USM som jag har sneglat lite på tidigare.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jätteintressant, tack!

Suveränt, tack för inlägget Niklas.
24-70, kostar det inte bort åt 15k?. Intressant och läsa att Anys favorit porträttobjektiv är 85 mm. Nämnde han någon anledning till varför det var hans favorit?
Hälsningar
Robert
#2: Mellan 11 och 12 kostar det.
Andy sa inget om varför det var favoriten. Fast jag kan tänka mig att det bland annat är ljuskänsligheten.
#1: Ja, det var verkligen mycket intressant och inspirerande.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ett intressant och mycket bra inlägg. Tack för att du delade med dig Niklas!
Mvh/Cihan
Tack!
Vänliga hälsningar
Niklas