Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2047 ggr
Adina
0

Vilken systemkamera?

Är nu på jakt efter en lagom stor, billig digital systemkamera, som tar fina foton :)

Har funderat lite på Canon EOS 1000D, men har fått höra lite för dålig kritik om den, och därför blir jag osäker.
Priset tycker jag är rimligt.

Vill gärna höra vad ni rekommenderar för kameror, bilderna ska helst inte bli för mörka inhomhus heller.

Oriel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En eos 1000D har jag och jag tycker att den är bra, färgerna blir jättebra :D
En väldigt bra nybörjarkamera må jag säga (:

-' Rebecca Johansson

Adina
0

#1 Okej, tar den fina bilder inomhus också? :)

Oriel
0

Ja faktiskt :D

-' Rebecca Johansson

Adina
0

Var köpte du din kamera, & för hur mycket? :D
*frågvis*

Oriel
0

Köpte den i augusti förra året för ca 6000kr, men nu kostar de runt 3000 :D
Köpte min på www.cyberphoto.se men de finns på elgiganten, siba, mediamarkt mm :D

-' Rebecca Johansson

webbdesigner
0

Jag skulle rekommendera Nikon D80, jag är supernöjd med den!

XXtreme
0

Bländaren på objektivet kan ju hjällpa  dej  oxo när du fottar inomhusSkrattande

Quiila
0

Jag har en Nikon D80 jag också och är supernöjd. 
Har även testat min svärfars D40 och blev mycket positivt överraskad! Superenkel att lära sig och sitter som gjutet i handen :)
Lycka till med kameraköpet!

~Quila Roze~

Lagerquist
0

Jag tror det är lite dött lopp Flört Nikon människor kommer säga Nikon och Canon människor Canon. De som ligger i princip samma prisklass och kvalité är ex. Canons 300-450D etc, och Nikon D40/D40x, D60, D80. Enklast är att själv testa och bestämma vilken du trivs bäst med.
(Sedan behöver man inte snöa in sig på Canon & Nikon heller, det finns flera andra märken ex. Olympus och Sony också.) Lycka till!  Glad

GucciDior
0

Jag har en Nikon d40 och är verkligen jättenöjd, ända minuset jag kan se är väl att det är lite begränsat med objektiv om man vill ha autofokus. Men det är en jättebra kamera som är väldigt snabb. :)

webbdesigner
0

Canon 450D skulle jag också rekommendera om du hellre gillar Canon, det är en smaksak.

AndreasS
0

Har en Nikon D70 och är kanon nöjd med den.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

SagaoAlfred
0

Jag har en Nikon D80 och är otroligt nöjd.
Hade en Sony innan och var nöjd med den också, men sedan började jag låna mina kompisars Nikon och märkte ganska stora skillnader så jag köpte mig en egen. :)

Men jag tror att det lite är som #9 säger, så ja.. Åk till fotoaffärer och håll kamerorna i handen och känn efter vad som känns bäst för just dig!

CamillaS
0

Precis jag har Nikon D60 och är väldigt nöjd med den med.^^

Humletassens
0

En liten brasklapp, köp inte instegsmodellerna av Nikon o Canon, båda saknar inbyggd Autofokusmotor, dvs du blir begränsad till objektiv som harn den inbyggd. Hos Nikon bör du undvika D40/60. Istället hitta D80/90 eller en beg 50/70. Så massa bra gamla objektiv du kan hitta som funkar med kameran. Kan inte Canon, men det finns det säkert nån här som kan svara på.

[Asta]
0

#15 - vad menar du med en instegsmodell?

gurin
0

De billigaste brukar kallas instegsmodeller. Det är den som det från tillverkarnas sida är tänkt att den osäkra kunden skall köpa först och sedan efter ett tag upptäcka inte riktigt har alla de funktioner man behöver och därför är det av tillverkaren tänkt att kunden skall tänka att eftersom man nu redan äger tillbehör till detta märke så köper jag givetvis ett dyrare och bättre hus av samma märke.

Således instegsmodell. Ett första steg in i systemet.

mvh/gurin

[Asta]
0

OK - fattar.

Tack.

JennyR
0

Fast det finns ganska många objektiv med inbyggd AFmotor på marknaden ;-)

Adina
0

Oj, det är verkligt svårt! Det finns ju så otrligt mycket att välja på ;)
Men kan man säga att Canon eos 300-450D igentligen är "bättre" en 1000D ?

Adina
0

Känns som det står mellan Nikon D40 - Canon EOS 450 - (känns en liten aning dyrare än de andra, är det för att den är "bättre" ? så att säga..) , eller 1000D som jag pratat om. Usch, det här är ju verkligen grymt svårt, skulle man kunna säga att någon är "bättre" än de andra ?

Astro-Chicken
0

Ja dessa modeller är bättre och har man har större möjligheter att utvecklas med dessa modeller

Instegsmodeller:

Cannon: 1000D
Nikon: D40, D40x och D60
sony alpha 200

Lite mera kompletta för hobby fotografen:

Cannon: EOS 300 till 450D
Nikon D70 till D90
Sony alpha 350-300

sedan finns det en uppsjö av andra märken på marknaden.
tex olympus mm. men dom har jag inte tittat på så mycket. Olympus ska tydligen ha billiga vädertätade system. det kan vara bra om man är ute mycket i skog och mark.

Humletassens
0

#19 iof Men man missar alla dom här gamla AF objektiven som är byggda på riktigt o ofta mycket skarpare en många av dom nya som görs idag.

Ett bra ex är 70-210 1:4-5.6 (D) Macro Skjutzoom få objektiv som slår den. O man får den för nästan inga pengar alls.

Läs bara vad vad Ken Rockwell skriver.

70-210

Eller den här 28-85

28-85

JennyR
0

#23 Ken Rockwell rekommenderar också D40'n, som ju inte har afmotor i huset ;-)

Humletassens
0

#24 Det är en bra kamera, det är inte det jag vänder mig emot utan avsaknad av AF-motor.

Adina
0

Ska man hellre lägga ut lite mer pengar på Canon eos 450 D för att få en superkamera, som man snabbt inte vill byta ut, eller går det lika bra med 1000D ? eller kommer man snabbt vilja byta ut den? somsagt funderar jag fortfarande på vad jag ska välja.

Magnuzk
0

Hej Adina! Såg ditt inlägg och ville svara lite, och ursäkta mitt lata svar. Jag har kopierat och klistrat in från tidiagre inlägg jag skrivit om liknande frågor.

Jag rekommenderar Nikon D80. Jag var helt nybörjare på SLR (system) kamera när jag skaffade en i december 2006. Jag tittade på olika modeller, bla EOS 350, 400 och kanske 450 om den hade kommit då, jag minns inte, och en Pentax som skulle komma 10D tror jag den heter. Det här var i Japan, så jag hade flera olika modeller att se på och även en aning billigare. Jag tittade också på Nikon D50, D70 och D200, men det var för stora för mig som har lite mindre händer.

Jag har ingen erfarenhet alls av andra systemkameror så jag kan inte skriva något om dem alls, men jag tycker att D80 är en mycket bra nybörjarkamera, avancerad, med många funktioner, men ändå enkel. Den är ju lite större än D40, och även D60 tror jag, fast för mig gör det ingenting. Den är inte lika stor och tung som D200, och för mig med mindre händer är D80 jättebra.

Skaffar du en mindre modell eller enklare så kan det hända att du känner dig begränsad och att du inte utvecklas som fotograf. Under rubriken Bra nybörjarkamera? av Ebbis96 läste jag att LisenL hade en D40, men skaffat en D200. Hon kände sig begränsad när hon hade den tidigare. Jag skulle nog ha känt detsamma; om jag hade skaffat en mindre modell så är jag säker på att jag hade jag känt mig begränsad. Med den jag har nu kan jag utvecklas och gå vidare utan att känna att jag längtar till en annan kamera. Just nu längtar jag inte ens efter en D90 eller D700…

Jag skrev det här som reccension på min D80 på fotosidan.se:

PLUS: Inte en för stor modell. Bekväm att hålla i för mig med små händer. D200 var alldeles för stor för mig, och då är nog D300 det med tyvärr. Enkel att använda tycker jag, som aldrig haft en SLR förut. Bra storlek på display som man kan se bilderna i. Tittade på D70 som var för liten. Batteriet håller sig väldigt länge.

MINUS: Ännu har jag inget minus att skriva om här, och har inga andra SLR att jämföra med.

Det här är min första SLR någonsin, har bara använt enkla "sikta och skjut" modeller förut. De har varit 35mm film och när det var dax för en SLR funderade jag på 35mm eller digital.Bestämde mig för denna D80 som tur var. Jag skaffade den i december 2006 och håller fortfarande på att lära mig använda en SLR. Det är många olika funktioner som jag upptäcker, och andra som jag inte riktigt har använding för just nu och inte förstår riktigt heller, men låt inte det avskräcka.

Jag tycker att det här är en bra, okomplicerad, första SLR för mig, som är helt nybörjare på denna typ av kamera och det är lätt med menyer och att förstå instruktionsboken (Min är på engelska.) Den är bekväm att hålla i och väger inte så mycket som D70 och D200. Den är också lite mindre än D200, vilket är bra för mig som har små händer.

I början tyckte jag det var lite krångligt med de automatiska inställningarna, för jag hade ingen aning om hur de fungerade, men det gick fort att förstå. Jag använder de väldigt sällan nu. Det är för det mesta M - Manuellt som gäller, vilket jag tyckte var det krångligaste av allt först, men med mätaren i sökaren och sen möjligheten att se hur bilden blev på engång så går det bra.

Köpten den i set med 18-135, och passade på att skaffa ett Extreme III 1GB till.

Kort sagt: Jag är väldigt mycket nöjd med min D80. Har den nästan alltid med mig.

Här kan du läsa mycket om andra kameror också:

http://www.fotosidan.se/reviews/

Hoppas att du hittar en du gillar!

: )

Magnus.

Jojaton
0

Åk till en fotoaffär och testa, vi kan inte säga åt dig vad du ska köpa - finns en risk att det blir fel då! De flesta systemkamerorna ute på marknaden ¨är bra, så köp den som känns bäst - du ska trivas med din kamera!

Johanna - Instagram

JennyR
0

#28 precis! :-) man måste känna själv vilken kamera som känns bäst :-)

Adina
0

Tack så för svaren! :)
Jag ska leta vidare och se vilken kamera som passar mig bäst ;-)

profca
0

bara en sån sak som hur stora, eller små, händer man har spelar roll för hur en kamera känns med knapp och reglage placeringar.

Adina
0

Nu har jag varit o kollat runt på lite olika kameror, eftersom jag vill utvecklas och slippa byta ut kameran, så lutar det mest åt Canon EOS 450 D :)

Limpan4all
0

Jag har ägt 20D, 30D, 40D och nu en 50D tidigare en AE-1 A-1 och T90 samt S20, S30, S40 och nu en S50 kompakter.

Alla Canon.

50D är en fantastisk kamera, men huset kostar 15kSEK. Till en kompis så köptes en 1000D med 18-55 IS som jag har använt en del.

Det finns inga större skillnader mellan bilderna mellan 50D och 1000D OM det inte är en svår fotosituation och då krävs det ändå kunskap för att få det hela bra.

Inne eller ute en 1000D gör jobbet, när du sen om en tre-fyra år har lärt dig mera kan du ju alltid byta upp dig till en X0D steget till XXXD är för litet för att motivera ett byte.
Det är objektivet och fotografen som gör största jobbet om det skall bli en bra bild eller inte.

Ingen Canon har inbyggd autofokusmotor, alla sitter i objektivet, det blir definitivt bäst så, det är en sniklösning att ha motorn i kamerahuset.

Martin
0

#33 Utan att ha sett bilder från båda 1000D och 50D så har jag svårt att 50D inte skulle ha bättre bilder (förutsatt att inställningar osv är samma) eftersom att det ju är en del som skiljer rent tekniskt. Sedan är det andra saker som gör att det faktiskt är ganska stora skillnader mellan kamerorna, och i ena fallet kanske värt de pengarna.

Jag är själv ganska nära att köpa en 50D just nu, men pengarna räcker inte både till det och ett fast 300mm objektiv så lutar åt att det blir hus och något annat objektiv nu först och ett nytt objektiv till sommaren. Fast någon klåfingrig *beep* har lagt rabarber på min cykel, så får väl först lägga lite pengar på att köpa ny sådan innan det blir ny kamera…

mvh Martin

Adina
0

Det blev faktiskt en Canon eos 1000D, min första tanke.
Är otroligt nöjd endå :) Funderade på en Nikon D60 ett tag, men den var slut ÖVERALLT..

Limpan4all
0

Nej, hur konstigt det än kan låta, vid enkla fotosituationer så är det väldigt lite skillnad mellan 1000D och 50D i bildkvalitet.

Det är ju bara 50% fler pixlar i 50D så det borde vara större skillnad kan man tycka. Men om man kör båda med 17-85 IS eller 18-55 IS 4-5,6 så är objektivet begränsningen med 50D. Med en 50/1,4 prime så ser man skillnaderna mellan dom, om man sen tar bilder i skymmning/mörker och rörliga motiv samt långa snabba bildserier så kommer 50D verkligen till sin rätt, men för vanligt standardfoto så spelar det faktiskt ingen roll egentligen.

Sen att jag aldrig skulle byta ned mig från min 50D till en 1000D är en helt annan sak…

Dimhilwen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Kul att du är fotointresserad :)

Jag använder mig av en Nikon D40 med orginalobjektiv. Denna kamera har jag haft sedan julas, och köpte den då för 3200 (objektivet följde med) helt ny.

Först tänkte jag att jag skulle köpa en Canon 400D, men hade inte råd just då, och därför fick det bli en Nikon D40. Jag är supernöjd! Det finns så många inställningar och den är så lätt!

Dessutom är Nikon både snabbare och skarpare än Canon. Canon är dock enklare att lära sig.

Men både kameran och instruktionsboken är på svenska för min Nikon.

Jag rekomenderar att du köper en Nikon :)

Jag bifogar även en bild så du ser hur färger/skärpa är :)

Denna bild har jag på skoj zoomat in. 10ggr kunde jag göra det utan att skärpan utmanades. När jag däremot gick upp till 11 började den få svårt att hålla reda på alla pixlar :)