Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 781 ggr
emelie92
0

Canon eos 50D - för nybörjaren?

Hej!
Jag undrar om Canon eos 50D är bra till den som aldrig har haft eller använt en systemkamera innan. Är den för komplicerad? Borde man kanske använda en enklare systemkamera att testa och utforska med först?

[PeterWem]
0

Allt du kan med en enklare kamera kan du med en 50D med.

Inkanyezi
0

Alla systemkameror är på ett eller annat vis komplicerade, och alla kan också användas lika lätt som enkla kameror. Det finns skillnader, och det kan vara bra att ha lite fotovana innan man skaffar en systemkamera, så att man vet vad man ska leta efter, vad man tycker är viktigt och så att man kan hitta just de kontrollerna på systemkameran.

På min lista står Vitbalans, exponeringskompensation och ISO.

De andra viktiga kontrollerna sitter alla bra till på alla systemkameror; zoom- och avståndsinställning sitter runt objektivet och kan dras för hand; de olika varianterna för exponeringsautomatik/manuell är mer eller mindre standard.

Men just de där tre, Vitbalans, kompensation och ISO är viktiga inställningar som man behöver ha lätt tillgängliga och måste vara lätta att använda. Om man inte ens vet vad Vitbalans eller kompensation eller ISO innebär, då är det ju lite knepigare…

Och beroende på hur man fotograferar kan det ju vara mer eller mindre viktigt hur man kan koppla i och ur blixten och hur man kan ställa in den; jag har inte sånt med på min lista, utan brukar i regel undvika blixt överhuvudtaget. Det är olika för olika människor; vad som är mindre viktigt för mig kan vara viktigare för andra.

[HeartQueen]
0

jag rekomenderar Nikon D40 den har för mig varit en väldigt bra nybörjar kamera och den har idag ett lågt pris. alla min bilder i mitt album är tagna med en sådan. har bara kitobjektivet och det funkar till väldigt mycket. :)

Oriel
0

Jag skulle helldre tipsa om den nya Canon 500D :)

-' Rebecca Johansson

Limpan4all
0

50D är en helt underbar nybörjarkamer, dock rätt då kostsam.

Det finns ingen som helst anledning annat än pengar att köpa någon av de "mindre" släktingarna 500D, 1000D.

Jag har och använder en 50D, den har allt vad man behöver och är samtidigt så enkel att använda så att en 9 åring tar bra bilder med den (mina minorscouter tycker om att fotografera…).

Men som sagt det kostar att ligga på topp.

emelie92
0

Okej, tack för era tips!

#5 - Jag tror att en 50D kan bli lönsam i längden. T.ex. om jag köper en Nikon D40 och sedan vill köpa en ny "bättre" kamera. Då är det bättre att jag köper en bra (och dyr) kamera på engång! :)

MrNegativ
0

Visst så kan man ju alltid köpa något billigare för att testa om man gillar att fota med systemkamera. Men har du råd så tycker jag defenitivt att du ska köpa en 50 d. Känns den bra i handen så slå till.

Limpan4all
0

Var det inte en bra kamera du ville köpa?

Hur kan du då blanda in Nikon i diskusionen??Skrattande

john-a74
0

#8 kan ju vara en smaksak som sagt du gillar tydligen ej nikon men andra son sätter värde på den ju :)

Som sagt har man ej nått vettigt att till lägga varför ej hålla tyst då?

Jag själv som sagt bara erfarenhet av eos350 som jag tycker helt ok lätt nja jag alltid haft lätt för att lära mig saker ju :)