Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1133 ggr
Robert
0

Ställ in vitbalansen i Adobe Camera Raw 3

Läs hur du enkelt kan ställa in vitbalansen på en eller flera bilder i ett enda handgrepp, här.

Vill du kommentera artikeln så går det bra här nedan.

Hälsningar

Robert

johan
0

Länken är visst till bilden och inte artikeln. Är det meningen?

Mvh // Johan

Robert
0

Tack Johan för upplysningen. Vi på FotoiFokus arbetar hårt med att försöka fixa buggen och vi hoppas att felet snart ska vara åtgärdat.

Hälsningar

Robert

johan
0

Intressant! 

Är det dyrt med gråkort? Jag har fått för mig att de kan kosta en slant, men att det förmodligen är värt det om man vill få riktigt bra ljus och konstrast i bilderna.

Mvh // Johan

Robert
0

Johan, köper du ett liknande gråkort som jag har använt hos Scandinavianphoto så får du betala 395 kr. Det kan du enkelt packa ned i ett litet fodral. Baksidan av gråkortet kan du använda som en mindre reflektor när du är ute och fotar blommor i sommar.

Fabrikanten till gråkortet som jag har i min kameraväska är Lastolite. Vill du veta mer om Ezybalance greycard så kan du läsa mer på Lastolite professional hemsida, här.

Hälsningar

Robert

johan
0

Tack! Det låter ju rätt överkompligt, men ganska mycket pengar för en grå liten platt sak.

Mvh // Johan

Citron
0

Vad är det som är så specielt med detta grå ting? Kan man inte bara hitta rätt färg och printa ut på ett papper själv? :-)

MVH
- Jim Johansson

Robert
0

#5, jo, mycket pengar känns det som, men om du ska ha en färgkarta så får du lägga till 3ggr.

Om du tvekar till att köpa ett gråkort men är i fas att skaffa en bok om Photoshoptekniker så rekommenderar jag Kelbys bok, The Photoshop CS book for digital photographers. Längst bak i boken finns ett ark med svart/vitt och grått som du kan riva ut och använda som referenskort.

18% gråskala är vad kameran använder när den mäter ljus. När du fotar ett vitt snötäcke så tar kameran och mäter det till att bli askgrått snötäcke, håller du kameran mot ett gråkort först och ställer in exponeringen efter det så får du rätt exponering av ljuset.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Här är ett  gratis gråkort. Skriv ut det på skrivaren bara. För att testa så kan man lägga ett svartpapper, gråkortet och ett vitt papper och exponera efter gråkortet så ser man om det stämmer. Blir det vita vitt och det svarta svar så är det rätt.

Gråkort

Robert
0

#8, gäller bara att ha en kalibrerad skrivare då.

Robert

Robert
0

Cyberphoto säljer samma produkt för mindre pengar.