Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1168 ggr
Niklas
0

Sorteraren kan inte läsa RAW

Jag använder Adobes sorterare för att läsa in bilder från kameran till datorn. När jag försöker läsa in bilder från nya kameran (Canon EOS 30D) säger den att filerna är skadade eller har ett format som inte går att använda.

Är det någon som vet om jag behöver något tillägg för att den ska kunna hantera RAW-bilder från 30D? 

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Du kanske inte har rätt plugin installerad som stödjer 30D, kolla på Adobes hemsida.

Hälsningar

Robert

broderbluff
0

Adobe Bridge klarar inte av 30D's RAW bilder än =/ så du kan antingen konvertera dem till DNG eller använda Rawshooter eller dylikt

Niklas
0

Tack för era svar!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kurtson
0

adobe elements 5 klarar inte nikons format heller….Ledsen

tycker det är lite dåligt faktiskt att några av världens större tillverkare inte stödjs av adobe.

eller skall adobe komma med en icamera? Skrattande

Robert
0

Kurtson, det som om ÄR dåligt är att kameraproducenterna envisas med att inte köra med ett öppet format. Jag tror att det spottas ut så pass många nya modeller så Adobe hinner inte med.

Hälsningar

Robert

Kurtson
0

Nog är det synd att det inte stöds i adobe då jag inte var särskilt imponerad av nikons medföljande program, men jag är inte SÅ bra på RAW hantering än, kanske så löser nikons program det som går att göra.

Robert
0

Ladda hem Adobe DNG-konverter och du kan jobba med filerna som vanligt.

Hälsningar

Robert

Kurtson
0

är det fritt? har du länk eller skall jag söka på adobe?

Slog mig att Adobe Camera RAW faktiskt stöder D80, men där vill jag ite lägga mer pengar nu, en till glugg o blixt är roligare än programvara…

Kurtson
0

hum, är lightroom och dng samma pogram, kommer bara till lightroom nedladdning när jag klickar på download från dng sidan…

Kurtson
0

oops, något hade blivit fel :

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

där är nedladdningen

Robert
0

Kanske den här artikeln hjälper dig, Adobe DNG Converter.

Hälsningar

Robert

Kurtson
0

när jag tankade ner följde en fil med vid namn Camera RAW.8bi

den gick att tanka ner löst, är det bara en plugin för dng eller kan man nyttja den i photoshop eller elements direkt?

någon som vet?

broderbluff
0

Camera RAW är ett plugin för photoshop cs och nyare, som stödjer nästan alla kameror på marknaden. Du lägger bara in den i plugins mappen på photoshop och öppna en RAW fil som du öppnar en jpg bild

jjohhan
0

Hej, det ser ut som att det ska fungera i Bridge nu enl. denna tråd.

Verkar som att det går om man uppdaterar till Camera RAW 3.6.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=20847798

MVH

Johan

Robert
0

Tillverkarna verkar inte direkt vara intresserade utav att komma överens om en gemensam standard. Vi konsumenter får lida för det.

Hälsningar

Robert