dum fråga
Undrar om de medföljande programvaror som följer en kamera är samma oavsett vilken butik man köper den ifrån eller om det varierar. Är det så att vissa bantar programvaror för att kunna ge lägre pris?
Om Canon A710 står t.ex följande på Cyberphoto:
Medföljande programvara
Win och Mac: ArcSoft PhotoImpression 4.0, ArcSoft VideoImpression 1.6/1.7, ZoomBrowser EX 4.1, Photo Stitch 3.1, Photo Record 1.6, File Viewer Utility 1.2, Remote Capture 2.7, USB drivrutiner
På Pixmanias hemsida står endast:
Medföljande mjukvaror
ZoomBrowser (PC), ImageBrowser (Mac), PhotoStitch

Jag tycker inte alls det var en dum fråga. Ser verkligen fram emot svar jag med från de som kan det här.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har fått för mig att det är mjukvarutillverkarna som slänger med programvarorna för att göra reklam för sig själva. Kan det även vara så att Pixmania har inte angett allt som följer med?
Hälsningar
Robert
ofta brukar man skaffa programvarorona i ofta nyare skick ändå, så de som medföljer brukar inte jag installera.
de där hade jag för övrigt inte hört talas om…
Det brukar skilja i programvaran till kameror avsedda för svenska marknaden och de för andra marknader. Därför är ofta de utländska billigare. Där ligger sällan en svensk manual med.
När jag köpte min svenska 350D fanns mängder av program och manualer med. När jag köpte min tyska 30D fanns endast ett fåtal program med och manual bara på tyska. Det sparade jag ungefär 1000 kronor på.
Tänk på det när ni väljer kamera. Om ni vill ha svensk manual kanske det är värt att betala lite extra för det.
Cyberphoto säljer mest svenska kameror. I annat fall brukar det stå "denna kamera importerar vi själva". Pixmania, Inwarehouse, med flera, säljer nog ofta andra versioner.
Vänliga hälsningar
Niklas
#4 jag beställde min Canon från Tyskland och köpte sedan en svensk manual för ca 200:-. De pengarna jag sparade på tysklandsköpet översteg vida de 200:- så kolla upp detta om ni vill!

Det är billigare i utlandet eftersom momsen är ungefär 10% enheter lägre än i Sverige, det påverkar priset en del. Om man köper från UK så ska man kolla upp om elanslutningen passar.
Hälsningar
Robert