Sälja bilder
Nu har mina första bilder som jag har sålt kommit, men jag undrar borde jag ha haft logga på mina bilder som jag sålt?
Och hur ska jag ta betalt, nu har jag tur att kunderna i närheten av mig så jag kommer få pengar direkt i händerna, men hur ska jag göra när jag kanske säljer kort till andra som inte bor i närheten?
Värsta glad iaf:D
Ursäkta om jag placerade den här i fel grupp, vet inte riktigt var frågorna ska vara…

Logga på en bild ser vanligen hemskt ut, så om din logga inte är diskret och sitter i ett hörn som är oväsentligt för bilden, så bör du inte sätta dit en.
Jag gissar att du säljer pappersbilder, alltså printade foton, och då är det vanligt att man stämplar bilden på baksidan. Det är noga att din stämpel i så fall inte kladdar, och att den inte lyser igenom till framsidan. Stämpeln kan lämpligen innehålla allt om rättigheterna, och man kan för hand skriva in ett referensnummer för eventuella efterbeställningar, men också när man skriver är det noga att välja en penna som inte kladdar eller lyser igenom.
#1 Nej, ja har gjort mitt första försöka att skicka efter dem hos Fuji's…men jag tycker som dig att inte ha logga på bilderna.
Tack för svaret.

Skaffa ett postgiro eller annat konto kunderna kan sätta in pengarna på. Behöver du fakturera kan du göra de utan att ha företag genom tex www.frilansfinans.se , så betalar de sociala och skatter och betalar sen ut lön till dig, minus deras provision förstås.
#3 Ok, men hur skaffar man ett postgiro, går man in på banken?:)
Ska fråga om mina föräldrar kan hjälpa mig skaffa det.

#4 Jag är så gamal så jag glömmer att det heter plusgiro nuförtiden =) De finns förstås på nätet. www.plusgirot.se
Men är det inte så att så länge man inte tjänar något på sin hobby behöver man inte skatta för de pengar man får in? Minns svagt att det var något sådant…Då borde man väl inte behöva hålla på med plusgiro och fakturor förrän man går vinst? Okej om man vill få det att se proffsigt ut, men det är väl inget måste?
Blev så osäker så bäst att fråga ;)
#5-6 Okej, ja och mamma funderade på om de skulle sätta in pengarna på hennes konto så ger mamma mig pengarna i kontant efteråt. Tack för svaren iaf.
7# en bra idé, många som gör så vad jag vet.
#7 Tyckte vi också, men ska fundera vidare:)