Sommarsegling
Nu när höstmörkret sänker sin tunga filt över en så är det härligt att sitta och bläddra tillbaka till sommarens upplevelser. Det är nästan så att man kan känna värmen när man ser bilderna igen. Jag, min son Carl och Ingemar (som jag delar båt med) seglade över till Skagen i somras. Överfarten tog 15 timmar mest på grund av att vi kanade norrut p g a strömmarna och stiltjen som ni nog ser på några bilder. Hemresan gick däremot på 5 timmar från Skagen till Marstrand men då hade vi också en trevlig kuling som blåste oss i ryggen. Först dock en bild på Kärringön kvällen innan överfarten.

Vi var inte ensam i Skagens hamn. När vi kom på natten så fick vi lägga oss i 14:e led. Som tur var så blåste det inte så vi låg relativt still. På morgonen däremot var det en smärre kalabalik när de inre båtarna skulle ut. Efter en timme låg vi i 4:e led och då var det betydligt lättare att komma in i land.

Här gällde det att hålla hårt i rorkulten när vågorna hann ikapp en. Det blev en hel del "surfning" den här dagen. Precis vid "grenen" (udden) så var havet otroligt oroligt eftersom Skagerak och Kattegatt går ihop just där. Så första halvtimmen var vi lite oroliga på vad vi gett oss in i och ingen annan segelbåt såg vi till förrän vi kom på svenska sidan och innanför Tjörn.

Fina seglarbilder norrskenet får en att längta till havet å salta stänk
mvh/bjorsa

Trevliga bilder norrskenet, dom får mig att längta tillbaka till sommaren. Bilden i #6, kanske det skulle löna sig att beskära bilden ungefär 2/3 från nederkant så att den störande förgrunden försvann.
Hälsningar
Robert

#14 och sedan en kraftig förstoring på resten