Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 643 ggr
JennyR
0

Blixtfråga

Jag ska fota på ett bröllop nu i helgen, både före, under och efter vigseln, och jag kom på att jag kanske skulle behöva en extra blixt.. Eftersom jag mest fotar utomhus i vanliga fall så har jag än inte känt att jag haft ngn brådska att införskaffa ngn extern blixt, men som sagt kanske kan vara bra att ha till sådana här tillfällen :-)

Men då till frågan, tror ni att det räcker med en SB-400? Kollat mest på den av den enkla anledningen att den är billigast. Jag kommer att ha två kameror med mig, med olika objektiv (D200 och D40)

JennyR
0

ingen?

pellepiano
0

Det beror ju helt på avståndet till det du ska fota. Din blixt går ju inte att vinkla, så man kan studsa mot tak eller vägg och på så sätt få ett mjukare ljus, utan är mer direkt på som den interna blixten, så den bör räcka till  för folk som är hyfsat nära.

Du lär inte kunna lysa opp hela kyrkan =)

Sen är det ju skillnad om du ska stå långt ifrån och fota brudparet vid prästen, Där kanske blixten gör mindre nytta.

För allmänt vimmelfoto rekommenderar jag att läsa trådar om detta på www.fotosidan.se  , fins massor av info där. Där gäller det att balansera det omgivande ljuset med det från blixten så det blir snyggt.

JennyR
0

Jag kommer inte att använda blixt i kyrkan, utan mest på middagen efteråt, och det känns lite klent med den interna blixten så jag känner att jag skulle behöva en boost ;-)

Men SB-400 går väl att vinkla uppåt? Har läst en del om den på Fotosidan och även det som Rockwell skrivit om den, men tänkte om det var ngn här inne som använt sig av just denna blixten vid exempelvis bröllopsmiddagar eller liknande :-)

MartinO
0

SB-400:ans fördel är storleken, men där tar fördelarna slut…..

Tycker att du skall försöka få tag i en SB-600 eller SB-800 begagnad. Dessa blixtar kan du fjärrstyra med den inbyggda blixten. TTL vid fjärrstyrning får du bara med din D200 om jag inte har fel för mig.

SB-800 levererades med Bouncher och ett femte batterifack och har bättre (mindre dåliga) menyer än SB-600.

Tyvärr, har priserna blivit upphaussade på SB-800, så ca 2500 får man lägga på ett hygligt exemplar. Det är väl satsade pengar.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

JennyR
0

#4 Problemet är att bröllopet är på lördag och chansen att hitta en beg. SB-600/800 till ett bra pris innan dess känns lite orealistisk.. På Cyberfoto kostar SB-400:an 1295:- tror jag det var, och jag bor utanför Umeå så dit kan man ju åka och handla när som helst ;-)

Och SB-400:an måste väl vara bättre än enbart den interna blixten? Eftersom jag mest fotar utomhus känns det heller inte värt att lägga 2500-3000 eller mer på en blixt.. Men det kanske ändras med tiden, vem vet ;-)

pellepiano
0

Såg nu att den går att vinkla uppåt 90 grader. Sorry.

MartinO
0

#5 Det är till at vara ute i god tid och hinna lära sig blixten. Skrattande

SB-400 är klart bättre än den in byggda blixten.

Blixt utomhus är mycket användbart som upplättningsblixt vid motljus.

Att börja med en SB-800 är livsfarligt. Man fastnar lätt i Nikon CLS (Creativa Lightning System) och blixten tenderar snabbt att vilja föröka sig. Jag är ganska moderat själv, men mitt system har redan växt till SU-800, 2xSB-800, SB-900, Stativ, softboxar mm. mm. Skrattande

Här har Canon nå't att lära.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

JennyR
0

Jag har fått låna en Dörr DAF42/480 till på Lördag så det löste sig :-) Men tack för alla svar :-)