Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 469 ggr
Ewepewe
0

Val av objektiv!

Hej, jag är i STORT behov att uppdatera min kameraväska med bättre objektiv. Har en eos 450d och har fotat en hel del. Jag fotar ibland amatör-modebilder, gärna mycket macro som på blommor t.ex. , djur och ibland gärna fåglar.

Alltså - det jag egentligen skulle vilja ha är ett objektiv som täcker alla dessa, macro, normal och tele.

Eller åtminstonde ett bra normalobjektiv…

Är dålig på den tekniska biten att välja bra och rätt objektiv, så jag vill ha lite tips av er som har större erfarenhet av att handla nya grejer!

Martin
0

Skulle vara bra att veta vilket objektiv du har idag :o)

Utan att ha egen system men efter att ha testat både Nikon och Canon digitala systemkameror med lite olika objektiv så skulle jag säga; Spara till flera olika objektiv.

Ett objektiv som täcker "allt" är sämre på någon del, så är det (enligt min erfarenhet). Sen beror det såklart på vad man har för krav osv, jag har klarat mig länge med min kompaktkamera även om jag nu börjar tycka att jag inte nöjer mig med den kvaliteten längre. Dvs att jag inte tycker att t.ex. ett 18-200 objektiv duger åt mig i alla lägen gör ju inte att det inte gör det åt dig eller någon annan.

mvh Martin

Ewepewe
0

Jag har standardobjektivet som följer med canon, 18-55. Sen sigmas objektiv, billigare variant, vet inte exakt vad de heter… ett tele och ett normal/macro typ…

Jo kan tro att det är bra att ha flera olika, men nu främst blir det bara ett objektiv jag kan köpa…