Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1981 ggr
ssofia
1

Olympus, uppgradering?

Jag har ägt en Olympus E-410 i två år, men min ögonsten förtjänar snart att få gå i pension då jag känner att jag vill utvecklas mer och huset inte har kapacitet för det jag vill uppnå (huset har tjänat sina dagar och börjar bli slitet).
Jag håller mig gärna inom olympussystemet eftersom jag kan det och vet hur det fungerar, men frågan är vad man ska satsa på för kamerahus?

Att byta märke och gå över till ett annat system skulle också kunna vara en lösning, men eftersom jag har samlat på mig så mycket under de här två åren känns det fånigt att börja om från grunden och sälja alla saker för att sedan börja på ett nytt.

Tacksam för svar Glad

Inkanyezi
0

Om du berättar lite om vad du vill uppnå, och varför, som du säger "huset inte har kapacitet för det jag vill uppnå" så kanske det finns möjlighet att ge dig några mer handfasta råd.

Kameran du har kan ju i stort sett allt som varje systemkamera kan. Det som skiljer den från andra är att den har aningen mindre sensor än de närmast jämförbara, men skillnaden där är marginell, och man kan inte förvänta sig att det går att specifikt uppnå någonting som din Olympus inte skulle klara.

Det som saknas till Olympus är exempelvis TS-objektiv, men jag vet inte om du har funderat över det eller vet vad man kan uppnå med ett TS-objektiv som inte är möjligt med andra objektiv. Bara Nikon och Canon har såna objektiv, och de är relativt dyra. Om du alls funderar över att skaffa ett TS-objektiv så är Nikon eller Canon förstahandsval.

En annan skillnad som är väsentlig är att en del kameror har annan storlek på sensorn, så att man kan få mer detaljerade bilder. Det är inte främst för att kunna göra större bilder, utan mer för att man kan få god kontrast och lite brus även vid höga ISO, och att det dynamiska omfånget kan utnyttjas lite bättre. Man får helt enkelt bättre skärpa med större sensor, och det har inte särskilt mycket med antalet pixlar att göra. Kameror med fullformat eller mellanformat har väsentligt större sensor än din Olympus, men de är också ganska mycket större att bära på. Om det du vill uppnå är markant bättre skärpa tillsammans med mer detaljerad teckning och bättre gradation, så är en fullformat- eller mellanformatkamera verktyget. Priserna på dem börjar någonstans kring 25000 och fortsätter till himlen. De bästa kamerorna torde vara Phase One, Sinar och Hasselblad. I ligan närmast under hittar vi Nikon, Canon och Mamiya. Priserna på mellanformat ligger rejält mycket högre än för "fullformat".

Jag blir misstänksam när du säger att ditt hus inte har kapacitet för det du vill uppnå. Jag tvivlar på att din kapacitet slår i taket för vad kameran klarar. Så det vore bra om du förklarar vad det är du vill.

gurin
0

Tja 410:an har ett lite snävt dynamiskt omfång så det är lätt att blåsa ut himlen, men det hela beror ju på hur du fotar och om du lärt dig din kamera.

En E620 är väl det naturliga steget. Den har en nyare sensor och du behöver inte kämpa lika mycket för att inte blåsa ut himlarna, använder samma batterier och ger dig fler pixlar (även om jag inte tror att just det spelar någon större roll). Du får en bättre autofokus modul med fler fokuspunkter och du får IS och en större sökare. Men känner du att du verkligen behöver byta hus så är det bättre att drämma till ordentligt och ta det bästa Olympus nu har, vilket om du inte behöver ett vädertätat hus tycks vara E30. Att byta ett litet snäpp i taget gynnar bara försäljaren och tillverkaren.

Men om du inte redan har objektiv från Olympus mellanserie utan forftarande använder kitobjektiven, så berorende på hur och vad du vill fota så köp någon av ZD 11-22, 14-54, 12-60, 50, 50-200. De kostar en slant men kommer att ge dig mer än att byta hus. Eller om du inte redan har det köp en extern blixt Fl36 eller Fl50. Att kunna fota på låga ISO-tal inomhus gör mer än att skaffa sig ett hus som har mindre brus vid höga ISO-tal.

Om jag fick välja mellan att ha 11-22 och 50-200 och mitt sämsta hus E500, eller mitt äldsta hus med minst pixlar E1 och att ha E3 och de kitobjektiv som följde med E410 skulle jag utan tveckan välja de sämre husen och de bättre objektiven. Av alla mina hus så föredrar min hustru att vandra ut med E1 och ZD 14-54. Den är långsammast, äldst och har minst antal pixlar. Men man kommer långt med 5 megapixel och ett skönt grepp, vädertätning extern blixt och en fantastisk färghantering.

mvh/gurin som numera har utökat sin Olympussamling så att den nu innehåller E1, E3, E330 och E500.

ssofia
0

Jag kanske uttryckte mig lite fel i mitt inlägg.
Egentligen vet jag nte varför jag vill byta upp mig.. det jag kommer på just nu är att jag vill ha en kamera med mer tyngd i, har lite mer att ge och det finns mer krut i, utan att behöva lägga pengar på batterigrepp och liknande.

Jag har varit dåligt uppmärksam på vad Olympus har kommit ut med på sistone och har inte sett E620, jag ska kika på den lite senare.

Tack för svaren

Inkanyezi
0

Det dynamiska omfånget är inte enbart en produkt av sensorn, utan när man spar som jpeg hänger det mycket på programmet som omvandlar. Det sitter i kamerans firmware, och på en del kameror kan det uppgraderas, jag vet inte hur det är med din. Hursomhelst, när man spar råformat omvandlar man det själv med ett annat program, och då kan det dynamiska omfånget bli lite större. Man får lära sig genom att pröva sig fram hur man bäst ska exponera för att få fram så mycket nyanser som möjligt, men generellt finns det större möjligheter när man använder råformat.

gurin
0

Olympus har mycket bra jpgomvandlingsprogram i kameran och det finns inte särskilt mycket dynamik att hämta i att fota RAW, men det finns i alla fall lite. En del RAW-omandlare fyller tillexempel i där det fattas information. Men själv fotar jag alltid RAW så jag ska väl egentligen inte säga så mycket. Se Dpreview pros and cons där de tar upp detta både på plus- och minussidan.

Är det så att det ska vara lite mer tyngd i huset så är alla andra Olympushus större och tyngre än E410. Poängen med just den modellen är att den är liten.

För mer tyngd är rådet helt klart att leta efter en begagnad E3. De kostar en del, men mest för att det brukar följa med bättre och dyrare objektiv.

En snabbkoll på blocket gav detta, kanske något dyrt, men med tre objektiv och en mellanring, samt detta; billigare men med bara ett något billigare men fortfarande mycket bra objektiv.

Har du redan en radda objektiv så köp bara huset, kanske nytt. Passar det inte i handen och önskas inte vädertätning så pröva E30, vilket verkar vara ett bättre hus. Jag har det dock inte själv så jag har inte prövat det.

mvh/gurin