Bästa digitala systemkameran?
Ja, vilken rekommenderar du till en nybörjare?
Har funderat på en Nikon D40 eller begagnad Canon EOS 350D?
Vill gärna höra ERA åsikter!
Vet inte hur Canons är, men testade att fota lite med en Nikon D40 idag. Lätt & ergonomisk kamera, bra menysystem. Ägaren tar snygga bilder med den trots att hon bara har haft den ett litet tag och jag tycker den verkar vara bra som första systemkamera. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

plus nikon känns skönare att hålla i . canon känns som plats leksak.
Jag har en D40 och är nöjd med den förutom att jag tycker att den kanske är liite för enkel, men tror den kan vara en bra första systemkamera för många.
Har bara testat en Canonsystem, en 50D, så jag vet inte mycket om dem men tyckte inte 50Dn var så plastig som många påstår att Canonkamerorna är. Men 50D är också en helt annan kamera än 350D.
Vet inte om 350D har inbyggd AF (autofokus), men om den har det tycker jag att du ska välja den, då objektivutbudet blir mycket större. I slutändan är den ändå objektivet som avgör hur bilderna blir.
Annars tycker du ska känna på båda kamerorna och välja den som du tycker känns bäst, lycka till! 
Håller med #3 om att du bör känna på kamerorna och välja den som känns bäst.
Det gjorde jag och för min del blev det en D40.

Jag är nog en aning partisk ;) Men jag var inne på D40, D60 eller D80 när jag köpte min, och det landade på en D80 pga att det är större valfrihet med objektiven än vad det är hos dom andra.
Är jättenöjd med min D80!
Är också nybörjare förresten… 
~Quila Roze~

Min svärfar har förresten en D60 (eller om det är en D40) och han är jättenöjd med den!
~Quila Roze~
Tack för alla bra svar!
Jag trivs också bättre med Nikon :)