Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 511 ggr
Tiramie
0

Funderingar kring mitt blivande systemkameraköp :)

Jag har en hel del funderingar, här är bara några av dom!

Vill gärna ha en Nikon-kamera, funderar på en D40, bra enligt vissa och enligt vissa inte speciellt prisvärd - men eftersom den är relativt billig (3700:- och förmodligen kommer priset sjunka om nån månad) så går det ju att köpa objektiv till.
Men jag har också kikat på D80:n, som verkar ha mer funktioner osv. men är lite dyrare, och då kommer jag inte att kunna köpa till objektiv på ett tag…

Så, nu undrar jag - vad är det bästa valet egentligen?

Gemela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Nikon D40 och den är väldigt prisvärd! Köpte med ett extra objektiv men kitobjektivet funkar alldelles utmärkt :) Har för mig att nästan det enda som skilljer D40 och D60 åt är pixlar, (eller har jag totalt fel?) Om du nu köper D80 har du kanske inte råd med allt annat som kan behövas, blixt tex. Vilket du då har med D40… bifogar en bild jag tagit med D40 :) Lycka till med köpet!

pellepiano
0

Motivera först för dig själv varför du vill ha en systemkamera, istället för en kompakt, som ju har det mesta inbyggt redan från början.

[mingdie]
0

Sedan föreslår jag att du tittar lite på vad som händer med den Svenska kronan. Om den fortsätter att ligga så här lågt så kommer priserna antagligen att stiga istället för att sjunka.

Metinia
0

Tänk på att Nikon inte är det enda kameramärket som är väldigt bra. Det kan alltid vara bra att kolla på andra märken och jämföra också. Om du inte har någon tidigare systemkamera, varför ska du då välja just Nikon? Visst, det finns många fördelar med Nikon, det är ett bra märke som många föredrar, men samma sak är det med alla andra märken. Jag tycker att du ska kolla på kameror och objektiv utav märken som Sony, Pentex, Panasoic, Canon, m.fl. Tror att det kan vara bra att jämföra för att känna vilken kamera som passar bäst och var du kan hitta objektiv som passar just dig.

Av de två du nämner så är det egentligen ingen större skillnad kvalitetsmässigt (vad jag vet, ganska säker på att det inte är det). Men en ganska stor skillnad är ju att D80 har inbyggd autofokus i kamerahuset, vilket inte D40:n har. Alltså finns det mer begränsast antal objektiv att köpa till en D40 än vad det finns till en D80. Sedan tror jag också att D80:n är lite större, har lite större grepp. Kanske att den har för stort grepp eller så kanske D40:n har för litet grepp för dig. (Har för mig att D40:n har lite för litet grepp för mina händer, så att för mig hade en D80 passat bättre). 

Sen så är det ju det där med megapixlar, de kan faktiskt spela roll. Det beror på vad du ska använda dina bilder till. Om du ska ha dem på datorn och kanske framkalla i A4 eller A3 format fungerar det bra med inte överdrivet många megapixlar (bilderna tar även mindre plats då, så då behöver du inte så stor minnenskort). men ska du skriva ut/framkalla riktigt stora bilder, så blir de snyggare om man har fler megapixlar, annars blir de väldigt "pixliga".

Sen säger du det här med objektiv till kamerorna. Priserna som du kollat på, är de med ett kitobjektiv eller utan? (vanligast är ju med). Men blev lite osäker när du skrev som du gjorde, att du fick vänta i så fall med att köpa ett objektiv om du tog d80:n. Om du får med ett kitobjektiv tycker inte jag att det är dumt att vänta, men kan riktigt fina bilder med sitt kitobjektiv också. Men utav objektiv alls så kan du ju inte fota överhuvudtaget…

Kom också ihåg att det tillkommer alltid fler kostnader än vad själva kameran och objektivet kostar. Du ska ha minneskort, kanske putsduk (inte så dyr men ändå) och kameraväska. Kameraväskor är ganska dyra oftast, går på några hundra. Så tänk på det innan du väljer kamera.

Lycka till!

ssofia
0

Med D40 får du ingen inbyggd autofokus i huset vilket innebär att objektiven du ska köpa behöver ha inbyggd autofokus (Ofta något dyrare..)

D80 har autofokus inbyggt från början och gör att du kan använda alla objektiv med nikon-fattning.

Och som sagt - Nikon är inte det enda kameramärket. Bland annat Olympus, Sony och Canon har flera bra nybörjar alternativ.

Quiila
0

Är det just dessa två du funderar på så föreslår jag att du lägger pengarna på en D80 då du har större valmöjlighet med objektiv. 

Har själv en D80 och är supernöjd!

~Quila Roze~

Tiramie
0

Tack för alla svar :)

Jo, jag vet att det finns fler märken, (*skratt*), men jag har valt att satsa på Nikon för att jag gillar deras kameror, vänner till mig har Nikon och det funkar superbra och jag trivs bra med Nikon överhuvudtaget.

Tiramie
0

#3 - Mjo, jag vet :) Men man kan alltid hoppas på bättre tider, eller hur?