Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 632 ggr
Quiila
0

Surrande batteri i D80

Jag har en Nikon D80 som bara är ett par månader gammal och på sista tiden har jag märkt att batteriet surrar en hel del, både när kameran är på och av. 
Så fort jag tar ut batteriet slutar det.

Är det något fel på batteriet?
Det är ju nytt så det borde ju inte vara något, eller ska det helt enkelt surra?

~Quila Roze~

Quiila
0

*putt*

~Quila Roze~

Inkanyezi
0

Nej, det ska inte surra, och det är inte batteriet som surrar, utan något annat i kameran när batteriet är i. Om det var batteriet så skulle det ju surra också när du hade plockat ur det.

Däremot är det batteriet som förser den med ström, och om den surrar så är det någonting som orsakar vibration. De saker som kan vibrera i kameran är dels den lilla högtalaren, dels autofokus och antiskakfunktion, som båda är mekaniska. Om kameran är avstängd ska ingenting surra, och det enda som drar mycket lite ström är klockan, men den ska inte kunna surra.

Så kolla noga; är kameran på? Om den inte är på, men fortfarande surrar så är det någonting ganska mysko med den. Slutar den surra så fort du har tagit ur batteriet, så är det ju inte heller klockan, för den fortsätter ju att gå också då du tar ur batteriet. (Man ska inte ta ur batteriet när kameran är på.)

Kolla alla inställningar och kolla bruksanvisningen. Och om du inte kan hitta orsaken till att det surrar bör du höra av dig till Nikon om surret.

Du kan också prova att resetta kameran med den lilla knappen i mitten under luckan, invid strömkontakten. Då måste du ställa in klocka och datum igen, eftersom kameran återgår till fabriksinställning.

LeoL
0

du kan ju lämnar in den för undersökning … du har ju garati kvar ! …

MartinO
0

Det är inte mycket som skall kunna surra i ett kamerahus. Prova att byta objektiv, eller starta upp kameran utan objektiv, med bara kamerahuslocket på.

Om du har batterigrepp, så ta av det. MB-D80 switchar mellan batterierna om det nu är det som är felet, men jag tycker det är långsökt och har aldrig hört något sådant om greppet.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Quiila
0

Tack för era svar. Har provat allt nu föreslog men den surrar ändå, så jag ska försöka få in den på lagning/undersökning så får vi se om dom hittar vad som är fel.

~Quila Roze~

Quiila
0

Nu har jag mailat och dom tyckte också att den skulle in på undersökning/reparation, hoppas dom hittar något fel o att jag får tillbaka den snabbt.. 
Och systemkameran har sambon hällt cola över, så den funkar inte särskillt bra den heller…
Kommer bli tokig utan kamera i flera veckor Obestämd

~Quila Roze~