Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 788 ggr
[IsabelleA]
0

Hjälp med inställningar till Nikon!

På Torsdag den 4:e ska detta årets nior ha sin bal. (inkluderar mig). Jag kommer att ta med min kamera (Nikon D60) för att få många bra bilder.

Det kommer vara mörkt därinne såsmåningom då det kommer finnas en DJ och dansgolv. Jag vill helst inte missa att få med detta på kort! Jag slutar ju grundskolan och det skulle vara underbart roligt att få med alla på bild.

Jag har en Blixt, SB-400 som jag ganska ofta andvänder innomhus (jag riktar den upp mot taket för att få ett skönare ljus) men jag tvivlar på att detta fungerar på balen? Jag vill behålla den mörka effekten men sammtidgt få med alla detaljerna på balens invånare.

Så vad för inställningar bör jag andvända? ISO? slutartid? kamerans blixt eller externa blixten?

Tack på förhand.

pellepiano
0

Exponera efter hur omgivningens ljus du vill ha med, vilket lär bli kanske 1/30 sek, alltså ganska lång slutartid. Använd din SB 400 på kameran. Den lyser så kort tid at den fungerar som slutartid för det som är närmast kameran, så det blir skarpt.

Kolla också några av de tiotal trådar som finns skrivna redan på www.fotosidan.se om just vimmelfoto. Kanske finns trådar här oxå.

LeoL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag själv ta vimmelfoto flera gånger .. kan nog ger lite tips :)

jag kör på  ' M ' lägget , exponeringstid 10 eller 25.

själv så har jag Sb 800 men jag vet att SB400 kan man också ändra så att blixten riktar mot taket . gör det om det går.Takets höjd spelar också roll hur du ska har för exponeringstid och blix styrka.

- gör så här … innan festen börjar, ber dina vänner att vara din model och ta några test bilder på de, ändra exponeringstid och blix tills du är nöjd.

och bild format behöver du inte välja det bästa för det ta bara plats på min SD-kort. Det kan bli mängde av bilder säge jag bara.

var försiktig med din kamerar den dag !

OBS : glömt inte ta mer extra battri till din blix.

// Lycka till