Kamera köp - novis
Jag har gett efter… även jag har tänkt ta steget in i nuet och en digitalkamera skall köpas in… har i princip noll-koll på detta och så även vad gäller fotografering
Jag undrar då vad jag skall köpa? hjälp ni som kan sådant här…
1. Bor ju där jag bor så jag har funderat på NetOnNet
2. Liten och smidig
3. Zoom och vidvinkel så hela klassen kommer med på avslutningen, finns inget mer irriterande än när man måste backa, backa och backa innan alla kommer med (eller väggen tar emot) och alla blir små som myror…
4. Minnes storlek? hur mycket behöver man? 4Gb = xxxxx bilder????
5. Som sagt noll-koll men är denna bra? Nikon Coolpix S620 -eller finns det bättre liknande… i ungefär den prisklassen

Det finns liknande i den prisklassen och lägre. Om de är bättre? Nej, kameror av den här sorten är ganska lika. Man kan faktiskt välja den som ser snyggast ut, bilderna lär bli lika bra ändå. Nikon gör mycket bra kameror.
Minneskorten är ganska billiga, så man kan gott ha ett kort på 4GB, men det går lika bra med mindre kort. Man kommer ändå egentligen aldrig att fylla ett kort om man ser till att tömma dem till datorn emellanåt. En invändning är kanske att det kan vara bättre att ha flera mindre kort än ett stort. 2GB räcker långt till en sån här kamera, och såna kort är rätt billiga.
Den enda invändning jag har mot såna här kameror är att objektivet är känsligt för tryck och stötar, och att det matas ut från kamerahuset med en liten motor när man sätter på den. Det är en ömtålig konstruktion jämfört med kameror som har objektivet som ett periskop inbyggt inne i kamerahuset. Om objektivet inte sticker ut blir kameran inte fullt lika ömtålig, så att man kan ha den i handväskan med mindre risk att skada den. Det finns också såna kameror som tål vatten, så att man kan diska av dem om de blir smutsiga, och så att man kan använda dem på stranden utan att riskera att det kommer sand i någon känslig mekanism.
Men Nikon gör mycket bra kameror, och du kan förvänta dig att bilderna blir bra om du väljer kameran som du föreslår.