Den blomstertid nu .......
Och sista fotot blir narbild pa en sadan klase.
Visst hittade jag manga vackra blommor pa en kvart?
En arme helikopter cirklade runt i en dryg timme, men jag hade fel lins for att kunna ta ett bra foto. Jag bot lins, men sen kom den aldrig sa nara, sa jag kunde ta ett bra foto. Jag maste ju samtidigt forsoka halla mej dold, sa att dom inte skulle se att jag fotade dom. Compounden ar omgiven av ett antal bunkrar med kulsprutor, mobila kulsprutor och minst ett 100 National Guards.
mvh/bosse

Ligger inte det här inlägget lite fel? Hemmet växter & trädgård, för det är väll inte bilder och kamera vinklar, utan blommorna som du vill ha support på
Kiara, bade och antar jag, men forst ar jag nog ute efter en klapp pa ryggen for bra kameravinkel. Jag har ingen aning om vad det ar for blommor och kanner inget behov av att veta det. Jag tycker dom ar vackra!
bosse

OK du ska få lite av mina kommentarer
#0 skulle jag antigen tagit med mer eller beskurit, troligen beskurit men jag skulle spara det vackra mörk röda i högra hörnet. Mycket vackra blommor framförallt så går det orange igen i dom vita blommornas något gula blad lite läckert.
#1 trevlig kontrast mellan den hårda och kalla stenläggningen och de mjukt varma blommorna. Mindre gräsmatta och mer sten och bilden skulle vara en perfekt bild med just kontraster mjukt/hårt varmt/kallt och kontraster det är just det som lyfter en bild.
#2att få med hela blomman är ju för sent och sen har du fingrarna med (går att trolla bort) den skulle jag beskära så bara höra hörnet kom med. Alltså strunta i vad motivet föreställer utan beskära bara för dom vackra färgerna och formens skull.
#3bra skärpa och ett snyggt bladverk som gifter sig bra med den läckra blomman.
#4ett spännande ljus i bilden
#5 den bilden säger mig inte så mycket mer än att det är en avbildad ros.
#6 vacker blomma och bra att inte motivet är i centrum för det får bilden mer levande. Det randigt gröna är snyggt samt att rött och grönt är kontrast färger. Även det att det är mörkare till höger om blomman lyfter bilden.
#7 gult och blått är kontrastfärger behöver jag säga mer?
#8en spännande bild som gör en lite nyfiken mycket form och komplement.
#9 ger ett mäktigt intryck (är den så stor) trevlig himmel och bra komponerad bild.
#10 spännande ljus
#11 också här ett spännande ljus men jag stör mig på den halva tredje blomman hade nog beskurit bilden i överkant så att den blev avlång.
#12 jag stör mig lite på den röriga bakgrunden kanske kan man klona bort balkongen och ersätta den med tegel.
#13 snygg bild med både ljus, kontraster och djup.
Ja det var mina kommentarer och andra tycker nog annorlunda. Vad jag aven tycker det är att det måsta vara bättre att lägga ut färre bilder åt gången så att man orkar titta igenom dom och kommentera varje enskild bild.
Kiara, du far garna gora dom andringar du foreslar, om du har lust.
Sa farre foton nasta gang.
bosse

Kiara, kul att du kommer med kommentarer - det tycker jag är starkt och gör forumet intressant.
Jag håller med dig också i en punkt, vilket jag hoppas absolut inte tar bort lusten från någon att lägga ut bilder här på FotoiFokus, att det är bättre att lägga ut ett mindre antal bilder. Kvalité är bättre än kvantitet.
Jag vill även passa på att uppmuntra andra till att lägga ut bilder som man tycker känns dåliga. Det kan vara bilder på något/någon man tycker väldigt mycket om men som man vill ta bättre bilder på vid nästa fototillfälle. Det kan vara bilder som är teknsikt dåliga vid första anblicken som man vill ha hjälp med att förbättra/förstärka.
Vi kan här på FotoiFokus hjälpa varandra till att ta bättre bilder, skapa mer intressanta bilder och bearbeta bilderna bättre.
Hälsningar
Robert
Tack Kiara!
Om du vill kan du lagga ut den blomman du tycker ar bast i "vaxter och tradgard" och gora en hanvisning till denhar strangen.
Robban, pastar du att nat av mina foton var helt kass????
bosse

Bosse, jag påstår inte att du har kassa bilder. Du gör ett bra jobb och det är trevligt att ta del av dina utflykter i öknen. Jag ser gärna fler gärna på dina bilder. Jag tycker att det är bättre att du lägger ut ett par bilder och vi andra hinner smälta dessa och det ger också mig, säkert andra också, utrymme att kommentera bilderna.
Ha det gott!
Robert
Robban, Jag tycker att du borde ha lagt in en smiley nanstans i din kommentar! Hare'
Jag forsoker smalta Kiaras kommentarer och hon skanker "ett nytt ljus" till mina foton, som jag inte hade en aning om tidigare. Jag tycker att det ar en jattebra arbetsfordelning att jag fotar och ni andra forsoker hitta nat i det jag fotat. Och jag har inte kommit till det stadiet att jag planerar mina foton, utan jag fortsatter som vanligt att fota, nar jag tror jag ser nat jag vill fota. Jag ska dock gora mitt basta att inte lagga ut alla foton pa en gang.
bosse

Bosse, jag har samma problem som du och många andra delar den här problematiken med oss att bilderna inte är direkt planerade. Det enda är att ge lite tid till sin fotografering.
Jag läste nyligen en artikel om Paul Dunn i Practical Photography, december numret. Paul har ett brinnande intresse för överlevnad och har skrivit många artiklar i brittisk press och media. Tidigare gav han sin bildkomponering max 5 minuter. Efter en vända med tidningens redaktör Andrew James så har han klart förbättrat sin komponering av sina bilder.
Att ge lite tid åt sitt fotograferande är ett steg i sin inlärningskurva. Jag tror inte att ditt fotande kommer att ta längre tid utan du kommer ta färre bilder som är bättre och mer genomtänkta.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar och det är i all välmening som jag skriver till dig. Om jag har sårat dig så är jag hemskt ledsen för det för det var absolut inte min avsikt.
Ta väl hand om dig!
Robert
Robban, jag har tidigare skrivit att det ar hogst osannolikt att du skulle sara mej - iaf med avsikt. Jag sager som Mathias sa till sin "arabiska" froken;"I'm too stupid to learn arabic". Eller som min chauffor pa Sri Lanka alltid sa:"Yes Sir" aven nar det betydde motsatsen. Ibland nar vi hade planerat att aka till stranden pa en lordag och han inte dok upp, sa kunde det vara frustrerande. Och till sist, det ar svart att lara en gammal hund sitta. Och ibland har jag inte manga sekunder pa mej att fota pga "sakerhetsrisken". Det ar inte tillatet att fota det mesta.
Tack iaf for att du inte ger upp, utan fortsatter forsoka lara mej.
bosse