Kö vid matbordet

Du lyckades riktigt bra tycker jag. Har ambitionen att fånga dem på bild i vinter, men det är verkligen svårt.

Bra bild! å dom är snabba som pilar därav namnet pilfinkar :-)
mvh/bjorsa

Ljuset känns rätt hårt och en aningens för hårt beskuret. Kan du inte låta kameran vara på ett stativ och använda högre isotal istället.
Hälsningar
Robert
#2 Men ganska lika gråsparvar, tog ett tag innan jag lärde mig se skillnaden på dem tycker jag :o) Har också beställt en fågelbok nu, kan bli bra till fågelbordsfotograferingen. Har dock ett problem, bor på fjärde våningen och har ingen balkong (hade väl inte fått mata dem där ändå heller ifs).
Får försöka leta upp en park eller något där det ibland hängs ut talbollar, sen får jag väl sitta på en bänk och frysa i väntan på fåglarna. Eller så klär jag mig rätt - så att jag slipper frysa. Ja, så får det nog bli 
mvh Martin

#4 Men tror du fastighetsägaren blir sur om du sätter upp en i karmen en såndär frömatare med en metallpinne som sticker ut ca 25 cm som man skruvar in i karmen å sedan hänger upp frömataren då kan du ju sitta vid köksbordet å plåta :-)(Frugan säger att dom finns på Öb )
mvh/bjorsa

#5: De flesta fastighetsägare nekar en att mata småfåglar då dessa skräpar ner. Och det skräpet lockar till sig råttor och möss. Och det vill de inte ha i sina fastigheter :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#6 Ok Men bara de att människan finns i husen lockar ju oxå till sig råttor kanske fastighetsägarna borde neka hyresgäster :-))
Fastighetsägare verkar vara ett ganska tråkigt släkte dom tycks förbjuda de mesta paraboler ,matning av småfåglar spela musik efter 22 har även hört att man inte ens får odla potatis inne :-)
mvh/bjorsa
Som ÅsaF säger är det för att inte dra till sig gnagarna som man inte får mata djur i rabatterna utanför huset (vilket blir följden om man har fågelutfodring i anslutning till huset då fröna sprätter ner). Nej, det får väl helt enkelt bli att leta upp ett bra ställe med fågelhus där man samtidigt kan sitta hyfsat bra utan att störa fåglarna.
Har nu "klart" med att åka till Dalarna i mars, för att fotografera lodjur. Fick en inoffociell inbjudan idag, av en kompis som såg lodjur i helgen. Skall bli kul, hoppas nu att det blir av och att jag kan ta ut lite semester då, men det kan jag säkert…
mvh Martin

#3. Jag hade kameran inställt på iso 400 men den tog ljuset från den ljusa bakgrunden så att fågelbordet blev nästan svart. Så jag provade med blixt så det blev lite väl hårt ljus som du säger.
Problemet med att bilden är så hårt skuren är att fågelbordet blev snett i bilden, provade att rotera bilden fem grader och skar sedan ut ett rakare fågelbord. Det var bara det att bilden inte räckte till så därför blev den så här……
Vad gör man när ett objekt blir snett i en bild och man vill rätta till det??

#9, i det här fallet så kunde du hållt ned kameran så att du inte mätte den ljusa bakgrunden då fåglarna är viktigare än himmeln bakom (kanske).
Du kan ge lite luft omkring ditt objekt, vilket ger dig möjlighet att rotera bilden senare i datorn. Ta många bilder också, och rör på benen när du fotograrerar brukar löna sig.
Hälsningar
Robert