Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1479 ggr
Robert
0

Första snön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har det snöat i stort sett hela dagen och den första riktiga snön har kommit. För några veckor sedan blev det ett snötäcke men det försvann lika snabbt som det kom, men med den här snön ser ut att stanna.

Jag stack ut och direkt på morgonen och fotade i stort sett hela dagen. Den här gången var jag helt ensam vilket var riktigt skönt. Det gav mig tillfälle att prova olika inställingar, mecka och komponera om utan att det var någon som tjata eller slet i en.

Hälsningar

Robert

Robert
0

En bild till. Notera att mina bilder känns lite oskarpa men det har att göra med att snön föll hela tiden under dagen. Jag har valt att visa bilderna i svart/vitt eftersom det höjer kontrasterna.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Bra bilder. Snygga speglingar i vattnet. Det måste varit riktigt stilla.

Här började det snöa lite granna idag, men som tur är så övergick det till regn.

Robert
0

Tack aktietrader, kul att du gillade bilderna. Jag har två till som jag lägger upp här och nedan. Jag var ute 5 timmar och det blev ungefär 150 bilder, och utav dom så tycker jag att 5 var värda att visa.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Jag tänkte skriva bra här ovan, men det är ni som ska avgöra om en bild är bra eller inte, inte jag.

Ha det gott!

Robert

johan
0

Jättefint! Jag tyckte den första var riktigt riktigt fin! Personligen hade jag nog dragit upp kontrasten ytterligare, trots att du ha bra nivåer i bilden redan. Hade gärna sätt att de mörka partierna i träden fick bli lite mer svarta, ungefär som det är i speglingen.

Mvh // Johan

Pia
0

Åh så vackert, jag tycker personligen allra mest om känslan i bild 1 och bild 4!

ERIR
0

Verkligen fint med svart/vita bilder som omväxling. En aning oskärpa förhöjer stämningsläget.

Robert
0

Tack alla!

Erir, oskärpan blir utav att det snöade och att jag använde mig utav längre slutartider. Kameran hade jag på stativ och i blixtskon var ett vattenpass monterad.

Hälsningar

Robert

Robert
0

En bild jag tog idag, och här har jag mixat lite med sv och färg. Hur känns den?

bosse
0

MYCKET bra jobbat Robban!!!!

bosse

Robert
0

Tack Bosse, här är en bild till dig Bosse som du kan ha som skrivbordsunderlägg, för jag kan tänka mig att du saknar vintern.

Hälsningar

Robert

johan
0

Snyggt! Jag gillade #11 bättre än #9. Tycker om att det blev lite mer "stuns" i den.

Mvh // Johan

Robert
0

#12 kul Johan att du tyckte det. Det blev ett litet expriment. Jag blandade två olika fotofilter.

-Först markerade jag med Marquee tool i mitten med en rund cirkel, la på ludd 150 px och valde sedan att invertera markeringen, tryckte på Ctrl+J för att få ett nytt separat lager.
-På det nya lagret så la jag ett WarmingUp-filter som ligger under Image->Adjustment. Tryckte upp filtret rätt rejält för att överdriva effekten.
-Med Ctrl nedtryck och klickade på det nya lagret och fick upp marscherande myror igen, höll ned Shift+Ctrl+I för att vända om på markeringen, gick ned på bakgrunden för att där lägga på ett CoolFilter även den i Image-Adjustment->Photofilter.
-Till sist slog jag ihop lagrerna och tryckte upp färgmättnaden i Hue/Saturation med en inställning på nära 40.

Ja, och allra sist så tryckte jag på Ctrl+A och gick in på Edit->Stroke för att lägga på den svarta ramen runt bilden, 15px.

Gör ett försök med dina nya eller gamla vinterbilder!

Hälsningar

Robert

johan
0

Inga effekter, men en vintrig blixtbild.

Mvh // Johan

bosse
0

Tack for det Robban!

Min tid kommer! I januari aker jag hem till familjen och om det har varit lite to uppe i Laqlouk, sa kommer jag hitta vyer som kan konkurrera med era bilder.

Jag har battre kamera nu.

Robert
0

Trevligt Bosse, jag ser fram emot din syn på vinter.

Hälsningar

Robert

bosse
0

Sol, varme och vackra flickor i backen. Det ar min syn. Glad

Jag maste saga att fotot med tanke pa mej ar jattefint!!!!!!!

bosse