Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 733 ggr
MariaG
0

Kritik - sjö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycke ni om de här sjöbilderna? Vad kan jag förbättra?

Bild nr. 1

/ Maria. med-arbetare på Sommar

MariaG
0

Bild nr 2

MariaG
0

Bild nr 3

MariaG
0

Ingen som vill komentera?

Inkanyezi
0

Jag tycker att den första bilden har en ansats till mycket god komposition, med lagom mycket förgrund och en dominerande diagonallinje. Jag skulle gärna ha sett att den diagonallinjen inte hade gått ut till bildens kant, utan snarare fortsatt virtuellt ifrån bryggnocken och att bilden hade tagit med mer sjö till vänster.

Lite störande är också att det ser ut som om ditt objektiv inte är rent, eftersom det är rätt krafrig överstrålning som inte ser ut att komma från dis; överstrålningen är mest framträdande i mörka partier. Dessa behöver högre kontrast för att ge bilden mer stuns; det mörka borde alltså vara mörkare, framför allt i kanten på bryggan och i den närmaste vegetationen, så att avståndsdiset mot den bortre stranden kan ge känslan av avstånd.

Mellanbilden har visserligen en diagonalkomposition där bryggnocken är med, så att resten av diagonalen uppstår i betraktarens fantasi, men den saknar förgrund, och vattnet i förgrunden är inte tillräckligt för att det ska upplevas att där alls finns en förgrund. Genom att de närmaste träden, som finns på den första bilden, inte är med, saknar den djup.

Den tredje bilden är lite platt, en trädtopp, en lövgardin och en sjö; man får ingen närvarokänsla.

Nej, jag tror att temat på den första bilden är värt att jobba vidare på; att ha med förgrund som skapar djup i bilden, och diagonalen i den riktningen, men med hela bryggan i bild. Kanske man får backa några steg, så att man får en riktig förgrund i bilden, och så att det går att få med hela bryggan utan att öka bildvinkeln. Och så behöver nog objektivet göras rent. Kanske om solen lyser på det, kan det vara värt att skugga med handen, så att det inte kommer något direkt solljus på främsta linsen.

[HeartQueen]
0

de hade varit finare om det hade varit ljusare

Akerberg
0

De säger mig ingenting…