Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 926 ggr
Gemela
0

Kritik- Godluck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testad min nya systemkamera, Nikon D40, på närbild i veckan. Fotade en Godluck, ett halsband som jag köpt i Afrika som sägs ge tur åt bäraren. Kritik tack :)

Inkanyezi
0

Ser rätt okej ut, men är en aning mörk. Kamerans mätare försöker göra alla motiv "medelgrå", men eftersom det är ett huvudsakligen ljust motiv behöver man kompensera med lite + för att få rätt ljushet.

En sak till är vitbalansen. Bilden är blågrå, men jag misstänker att den borde vara mer neutral, alltså ha mera gult. Det är lättare att fixa om man spar RAW, men helst ska man göra vitbalansinställning mot någonting neutralt i samma belysning som motivet.

När ett motiv ligger upplagt så här kan man om man har ett tiltobjektiv lägga skärpeplanet utefter motivet, så att man får skärpedjup över hela. Det kan så klart inte göras med andra objektiv än de som kan tiltas=lutas, men det är en av alla möjligheter man har med en systemkamera som D40. (Ett tiltobjektiv kostar betydligt mer än kameran med satsobjektiv.)

Astro-Chicken
0

Snyggt arrangerad bild, men som inkanyezi säger lite mörk.  Glad Kanske har bättre tur om du sätter på dig halsbandet. Flört

Gemela
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske lite sent men tog upp den idag och redigerade lite. Blev såhär, bättre eller sämre? :D

BrightGloria
0

#3 Den blev riktigt bra! Snygg bild!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Niels
0

Bilden är matt i färgerna, bakgrunden är dassigt grå och inte vit som jag tror du ville ha den. Mer ljus och ökad kontrast i efterbehandlingen löser det problemet.

Gemela
0

#5 syftar du på den första eller den redigerade ?

Inkanyezi
0

Gemela, du kan nog utgå ifrån att det är den första som kallas dassigt grå…

Som du ser gick det att åtgärda, åtminstone till en stor del, i bildbehandlingen.

Jag vet inte vilken version av Photoshop du har, eller om det ens är Photoshop, det kan vara ett annat program som du använder. Det är olika hur man gör för att få bilden ännu bättre genom att öka kontrasten i de ljusa partierna. Om det är Photoshop (med undantag av Elements) så använder man verktyget Kurvor för att ändra tonkurvan i det ljusaste området. Då kan man öka intrycket av skärpa och detaljrikedom i de ljusare delarna av bilden genom att selektivt ge de ljusaste delarna lite mer kontrast.

Annars är det ju helt klart att bilden blev bättre så här; de som är mycket duktiga på Photoshop skulle kunna få ut ännu lite mer ur den.

Och den sortens bearbetning av en bild är inte direkt lättare om man har sparat i råformat, men man kan i slutändan få ett bättre resultat, eftersom råformatet erbjuder större möjligheter just till sådan bearbetning.

Gemela
0

#7 Nej jag har inte Photoshop, har ett program som heter Photofiltre som är sämre än photoshop men bättre än Paint.