Ändra storlek?
Nu har jag äntligen fått hem min systemkamera :D När jag skulle lägga in bilderna på datorn som jag hade tagit så kan man inte kolla på bilderna sen… De står att de är fel fil fortmat. Så då är de väl bilden som är fel storlek? Om de nu är de hur ändrar man storleken på kameran? har ingen instruktionsbok…

#1- de står Pef… De är en Pentax *ist DL… Fattar inget O.o

Då kan du konvertera bilderna med programmet som följde med kameran. De är i råformat, och det kan inte läsas direkt av datorn. Det finns också instick, så att man kan öppna dem i Photoshop.
När du konverterar dem bör du lämpligen spara i ett icke förstörande format som tiff, för att kunna jobba vidare med dem i bildbehandlingsprogram.

#3-um… ja fattar inget O.o det var ingen skiva med kameran när jag fick kameran… Kan man ladda ner en sån eller är de de du menar?O.o

Du kan ladda hem RawTherapee, men det finns också möjlighet att ställa in din kamera så att du får bilderna från kameran i formatet jpeg.
Och bruksanvisningen lär du kunna hitta någonstans på nätet.
Här kan du ladda ner manualen till din Pentax DL.
http://www.pentax.se/se/bruksanvisningar.php
Om du är ny på det här med systemkamera så använd JPEG. Starta kameran och tryck på menyknappen där bak. Tredje raden ner så står det antagligen RAW. Gå ner till den raden och ändra till ***. Det betyder JPEG med bästa kvaliten.
För att se dina bilder som du har tagit i PEF så behöver du omvandla dom. Kolla med den du köpte kameran av om dom har CD med Pentax Photobrowser och labratory. Den får man när man köper kameran ny. Annars kanske du kan be någon snäll person på forumet med Pentax om du kan få låna deras CD. Om inte så kan du använda gratis program som RawTherapy som Inkanyezi föreslog.
Om du inte skall trycka ut dina bilder i A3 format så omvandla inte till TIFF. Då får du för stora filer. Spara i JPEG för även om du behandlar dom lite i ett bildbehandlingsprogram som tex Photoshop så ser du ingen skillnad på små utskrifter eller när du tittar på dom på datorn.
Lycka till

#6- Ja nu ser ja att de funkar :D tack för hjälpen! :) Men ja har ett till problem, när jag tar bilder nu så blir de suddigt, vilken inställning ja än har :s Vet du hur man fixar till de?
skriver från syrrans iFokus!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#6- är manualen på svenska eller engelska? fattade inget på den engelska O.o
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#6- Kan man ändra så att dom bilderna ja redan har på datorn som inte går att kolla på blir de där JPEG? 
Jenny

#9, jo det kan du göra när du har programmet som ska följa med kameran.

#10- okej ska försöka fixa de programet ;) man kna inte ladda ner de va?
#11 Nej du kan inte ladda ner från Pentax. Det är bara uppdateringarna som kan laddas ner.

Om bilderna du ser är suddiga kan det bero på två saker; den ena är att kameran kan vara inställd på något sätt så att det inte blir skärpa eller att det är något fel med skärpeinställningen.
Den andra är att tillsammans med varje råbild finns en liten jpegbild, och även när man tar jpeg kan man ställa kameran på att göra en väldigt liten bild i låg Upplösning. När den bilden tas upp i större format på datorn (exempelves genom att välja helskärm eller trycka F11) så finns en funktion i datorn som inte visar den som pixlar utan som smetar ut pixlarna, och det blir suddigt om bilden är gjord i litet format.
Så antingen är det något fel i inställningarna eller i kameran,
eller så är det att bilden är i ett väldigt litet format som inte ger hög skärpa.