Oskärpa...
För det mesta blir man besviken när ens bilder är oskarpa. Det finns dock tillfällen då oskärpan gör bilden mer levande och spännande.
Ibland då man får en känsla av fart i bilden. Ibland då oskärpan bidrar till att skapa en nyfikenhet. Eller som på bifogat fotografi; ger bilden lite mer gemyt. Kortet är taget på en kräftskiva i Stockholms skärgård 2003.
Har ni några bilder där oskärpen förhöjer upplevelsen så lägg gärna in dem i den här tråden!
Mvh // Staffan

Tittar man noga på bilder på kvinnor i olika annonser så ser man att de kan vara oskarpa. Titta noga på ögonen så får du se att de är lite oskarpa och de är för att de ska bli lite mer sensuella, det är antagligen en smaksak.
En del Oskarpa bilder? vill man ogärna slänga då de är förknippade med känslor. Att använda befintligt ljus som du Staffan har gjort i bild är inte fel, bättre att ta bilden än att avstå.
Här i bifogat är på min fru vid vår resa i Budapest. Det blev nästan effektfullt med den långa slutartiden och en skakig fotograf. Den här känns nästan bättre än den helt skarpa bilden jag tog vid nästa kort, efter det att jag hade upptäckt att bländaren var inställd på f/22 till 0,6 s slutartid. Eller jag kanske ska klippa in en skarp fru en den oskarpa omgivningen?
Hälsningar
Robert

men går det inte att fixa till dom?? Det blir precis lika dant när jag tar bilder på en häst som rida..bara suddigt.. även om jag är jätte stadig på handen..?!finns det inget mankan göra..?

Jag tog mer än hundra bilder på Ludde så om några bilder blir suddiga vad gör det. Lite kan man fixa i fhotoshop men bilden på Ludde kan man nog bara använda om man vill trixa om bilden.

#3, om du vill ha skarpa bilder så ska du se till att ha en snabb slutartid. Beroende på vilken kamera du använder så skulle jag rekommendera att du ställer om kameran till Sportläge, TV eller S-läge. Med en kort slutartid som 1/500s - 1/8000sekund fryser du ögonblicket.
Vill du ha lite häftigare actionbilder (enligt min smak) så använder du en längre slutartid 1/15s eller däromkring och sedan följer du med kameran när hästen springer. På så sätt får du en bakgrund som är suddig men en häst som är skarp. Läs mer i den här tråden!
Hälsningar
Robert
men jag vet inte om det finns så många lägen på min kamera som är till för rörliga bilder.. det är en sony cyber shot tror inte det finns något s-läge det finns bara p-läge,m-läge..och springa med en häst som rör sig är inte så lätt i alla lägen..
kan gå ganska fort..