Kaktus i blom
Tänkte dela med mig av min vackra kaktus som står i full (nästan) blom.
Den åkte ut på balkongen i början av sommaren och tog in den igen för några veckor sedan och den satte knopp direkt.
Nu har den börjat blomma men det finns fortfarande massor av blommor på "G".
Krukan den är planterad i är 30 cm i diameter så själva kaktusen är ganska stor :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Den kommer jag ihag fran mitt barndomshem. (nostalgi) Vi kallade den julkaktus. Vi hade en jattestor och mycket gammal, som blommade varje jul (tror jag). Tack for det fotot!

CBA, tjusig kaktus du har. I bild ser jag att du har ett fönster du kan utnyttja som ljuskälla, gardin som bakgrund. Sätt upp kameran på stativ eller ställ kameran på en påse fylld med bönor eller liknande.
När du utnyttjar det befintliga ljuset blir bilden inte så platt som med en blixt. Du får en mycket mer stämningsfullare bild.
Lyckat till!
Robert

Robert- Jag provade att ta bilden med persiennen öppen men den blev så ljus, det blev liksom motljus. Men jag ska prova igen…
bosse- jag tror (?) det är en Novemberkaktus men jag kan minnas fel. Den jag har är runt metern i diameter och har vuxit så den knakar. För runt 4 år sedan var den bara ett litet skott. Synd att det inte går att skicka ett skott genom datorn, då hade du kunnat få ett :o)
Mvh CBA

CBA, dra för gardinen bara, och använd inte blixt. Om det är mulet så behöver du inte dra för.
Hälsningar
Robert

Robert- Gardinerna är fördragna på bilden, har skira gardiner vettu :o)
Mvh CBA
Tack for omtanken!
Den kanske skulle kunna overleva i Libanon? Den vill ju helst sta morkt och svalt pa sommaren, vilket kan vara svart att uppna dar.
bosse

CBA, perfekt, då är det bara att koppla bort blixten och sätta kameran på ett stativ eller liknande.
Hälsningar
Robert
oj..vilken blomma.. lite skillnad mot min.. som typ har tre"grenar" och en blomma… 

Bosse, fin bild i #9, men du ska inte centrera blommor sådär - det har jag ju sagt åt dig tidigare
.
Hälsningar
Robert
Robban i min alder ar inte minnet sa valdigt bra och det ger ju dej en chans att labba.
Och nar tanker du kolla din inkorg????

#12, jag ska ta och kolla mailen när jag har fört över alla mina 3.000 bilder jag har tagit nu under november månad till en annan hårdisk. Hårdisken i datorn blev heltplötsligt knökfull.
erir, festligt - är det i Sverige du har odlat kaktusen? Jag trodde bara att sådana växter fanns bara i Bosses trädgårdar.
Hälsningar
Robert
#15 Ja, satte ut kaktusarna tidigt i somras här i Dalarna, och dom satte ordentlig fart. Långa stänglar med blommor växte ut mot solsidan och blommorna stod nära två veckor innan dom vissnade.
Tog in kaktusarna i september men nästa sommar skall dom ut i trädgården igen.