Canon/Nikon
Skall köpa min första systemkamera i sommar, och har funderat på antingen en Nikon d60 eller en Canon Eos 1000d.
Vilken är bättre, och varför?
Själv har jag ingen kunskap om Nikon D60 men själv har jag en Canon EOS 1000D som jag är väldigt nöjd med, bra bildkvalite, många AF punkter mm. :)

Det är ju som sagt din första systemkamera, och du kommer förmodligen inte att köpa en ny på ett bra tag. Här kan du säkert få jättebra tips av andra personer med dessa kameror. Men, du bör tänka på vissa små saker när du väl ska välja. T.ex. vilken av dem som ligger bäst i handen, vikt, etc. Betydelsfulla saker andra inte kan svara på åt dig. På så sätt kommer du komma fram till vilken kamera som ligger dig närmast.
Båda kamerorna är mycket lättanvända och om jag inte har helt fel har de väldigt lika funktioner och egenskaper. Det som skiljer är bla. att d60 har 2, 5, 10 och 20 sekunders självutlösare medan 1000d har 2 och 10 sekunder. d60 har 10.8mp medan 1000d har 10mp och 1000d har liveview på bildskärmen, vilket d60 inte har. Jag tycker du borde ta en promenad till närmaste kamerabutik och ta dig en närmare titt. Det underlättar nog valet! Lycka till och hoppas du väljer rätt kamera nu :)
Canon äe wn jätte bra kamera. Sjelv har jag en. Fast det är en digetal kamera.
Det är kompaktkamerorna som Canon ligger bra till. Fast det är inte Canons stora förtjänst.