Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 416 ggr
MrHell
0

Fattigmansstudio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I kväll så tränade jag lite på att ta bilder av skyltfönster. Det var riktigt roligt.

Åsa instruerar modellerna.

MrHell
0

Flera modeller

MrHell
0

Modevisning underkläder

MrHell
0

Närbild på modell

MrHell
0

När vi väntade på att affärerna skulle stänga (det var långlördag) och att det skulle bli mörkt gick vi på bio och såg nya Bond. Den var jättebra.

Hennum
0

va häftigt de blev.. ibland ser de nästan ut som riktiga människor ju..

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Robert
0

Bra jobbat, du har fått till det bra med både ljus och posering. Försök och få med bara en modell åt gången, de andra i bild tillför inget.

Hälsningar

Robert

MrHell
0

Det finns några begränsningar när man jobbar med "fattigmansstudio".
- Du kan inte ställa ljuset själv.
- Du kan inte ändra pose på modellerna.
- Du kan inte rätta till kläder eller detaljer.
- Din möjliga fotograferingsvinkel är ganska snäv.

Vad jag och Åsa upptäckte när vi gick runt och letade skyltfönster var att det finns en hel del att lära när man går runt. För det första är det själva uttrycket eller stämningen man försöker att uppnå med skyltningen. Här kan man studera detaljer, färgskalor, poser och accessoarer. För det andra kan man studera ljussättningar. Här kan man studera skuggor, vinklar och samarbetet mellan olika ljuskällor. När man står där och tittar i fönstret så kan man ställa sig frågorna, Vad är bra, vad är dåligt, vad ska man ta bort, vad ska man lägga till osv.

Från och med nu kommer åtminstone jag att titta i skyltfönster på ett helt annat sätt.

//micke

Robert
0

#7, intressant, jag undrar om dekoratörerna tänker på alla detaljer som ljus mm när de skyltar.

Robert

MrHell
0

#8 Nej, det gör de inte. Det upptäcker man snart när man går runt i sin lilla stad. Det finns alla varianter från att man har satt belysning i skylten för att den ska vara belyst och synas till dem som sätter belysning på fonden och olika vinklar på dockan eller något annat objekt.

Sen bör ju tilläggas att många skyltfönster inte är lätta att ljussätta eftersom de är ganska grunda och vinklarna blir därefter.

Martin
0

#8, 9 Det är inte ofta - men ibland ser man skyltfönster som verkligen gjorts av en dekoratör, liksom att man ibland kommer in i en affär och märker att personalen där har en utbildning om hur folk brukar handla och hur man skall placera varor (det är ju inte en slump att vatten/läsk/öl som är tungt ofta hamnar i slutet av affärerna). De har säkert tänkt på ljuset.

Sen har vi alla affärer där de anställda gör skyltfönsterna. Och där de har mer eller mindre öga för god ton och smak, och gör det "snyggt", kanske i det ljuset det gjordes och då utan att tänka på ljus osv.

Det är i alla fall vad jag tror.

mvh Martin