Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1603 ggr
CamillaS
0

Objektiv försäkring?

Har du dina objektiv försäkrade?
Jag sitter här och velar om jag ska ha en försäkring på mitt tamron 70-300 det var ju inte jätte dyrt i inköp men endå..
Färsäkringen skulle gå på 277kr + en självrisk på 200kr.
Tycker ni jag ska försökra det?

Hur har ni det med sånt?

JennyR
0

Du kan inte utöka din hemförsäkring? (eller kolla om din hemförsäkring redan täcker :-))

perk
0

Här är lite information från konsumentverket och extraförsäkringar:

[Konsumentverket](Här är lite information från konsumentverket och extraförsäkringar:)

Tror nog att man klarar sig ganska länge, med det som finns i hemförsäkringen. Du får höra med föräldrarna, vad som gäller.

Min dotters telefon "råkade" bli fuktskadad, så jag vi fick hjälp av hemförsäkringen. Då jag "råkat"Skäms knuffa ned telefonen från bordet, i en skurhink.

Visserligen är väl självrisken högre på hemförsäkringen. Men det känns ju som en onödig utgift med en sådan försäkring, om det inte är någon väldigt kostsam pryl kanske. Och hur länge ska man ha den, för allt minskar ju fort i värde.

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

MartinO
0

En normal allrisk/drulle-försäkring täcker upp till ett basbelopp (ca 41000kr).

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0

Jag fick en gång en försäkring på köpet när jag köpte en kamera, och det var ett villkor för att köpa den på avbetalning. Det var länge sedan, och det var inte någon hög extra kostnad och den hade inte självrisk. (På PUB). Finansieringen av avbetalningen var ett Finax-kort. Mot all förmodan fick jag användning för försäkringen när hela kamerautrustningen försvann ett par månader innan den tvååriga försäkringen, som jag inte hade tänkt förnya, gick ut. Jag fick hela nypriset på försäkringen (Folksam). Den försäkringen var inte så tokig.

Men att teckna en försäkring i efterhand på grejerna tror jag inte så mycket på. Villkoren brukar inte vara så förmånliga, och kostnaden är ganska hög. Klart att företagen som säljer grejer gärna vill ha lite merförsäljning, men vad är det egentligen värt? Garantin är två år, och den ska täcka alla fel som produkten har från fabrikationen. Om man slår sönder grejerna (eller badar dem) så har man kanske användning för en försäkring, men om man är försiktig så kanske man hellre tar risken. Det kan ju knappast bli dyrare än en ny kamera, och när man har användning för sin försäkring kanske en ny kamera lika bra som den gamla inte kostar så mycket mer än försäkringen, eller det kanske ändå var dags att gradera upp?

Och en kameraförsäkring täcker ju bara kameran; drulleförsäkringen täcker också det man slår på med den…

MartinO
0

Jag tog upp detta i ett annat forum och det riktar sig till de med ny dyrare utrustning.

Stöld av kamerautrustning i hemmet täcks normalt av den vanliga hemfösäkringen. Det är ute försäkringen sätts på prov. Allrisk täcker stöld, rån, tapp mm, men bara till ett basbelopp. Springer man ute med dyrare utrustning bör man ha en tilläggsförsäkring.

Kruxet är att vår Svenska rubel sjunkit så kraftigt att återanskaffningsvärdet ökat. Ligger man på marginalerna i försäkringen kan det vara värt att kolla över.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0

Som sagt, man får bedöma det efter dess värde, och om man är villig att själv ta risken i stället. Om man är beroende av grejerna i sitt företag är det ju rimligt att man har en försäkring, och om det bara är allmänt dyra grejer, så är det ju det där med bedömning igen. Ett objektiv som kostar knappt tvåtusen och som kostar 300 att försäkra, där villkoren troligen också stipulerar avskrivning, är inte en jättebra affär ens om man behöver använda försäkringen efter några år. Sedan är det generellt så att försäkringen bara kan göras under begränsad tid för såna objekt, dvs att den ändå är oskyddad av försäkringen efter några år.

Har man en hemförsäkring så täcker den vissa skador man kan råka ut för, och en separat försäkring kan till och med annuleras av den ersättningen (eller vice versa), eftersom man inte kan täcka en förlust via försäkring mer än en gång.

Jag har sett exempel på försäkringar som har urholkats helt av självrisk tillsammans med värdeminskning; för hemförsäkringen av ytterligare en faktor, underförsäkring. Om försäkringsbolaget bedömer att hela värdet av bokaget är större än det försäkrade beloppet, görs procentuellt avdrag i förhållande till det verkliga bedömda beloppet på värdet av hemmet. Det kan vara värt att se över sina försäkringar, så att man inte står där med skägget i brevlådan när man en gång behöver den, och det kan vara idé att bedöma om man ska ta risken att vara oförsäkrad jämfört med vad man kan förvänta sig att få ut av en försäkring om olyckan är framme.

CamillaS
0

oki, jag kommer inte försäkra det.