Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1068 ggr
Ebba-A
0

Min nya kamera...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på loppis igår, och fastnade för en såndär gammal kamera som man använder film i. Kännde att jag var tvungen att köpa den, och frågade vad de ville ha för den. 20 kronor!

Det är alltså en jättefin kamera, Minolta Hi-Matic AF2 i jättebra skick. Fick med väska och linsskydd. Senär det ju film och framkallning som kostar massor, men det är det värt!

Tycker det är så spännande, man tar foton och först när filmen inlämnad och framkallad får man se bilderna.

Är det bara jag som gärna fotar med gamla kameror? Det verkar som alla fotar med digitala kameror, vilket även jag gör.

Och vad kallas sånnahär kameror med ett namn? :)

Förlåt för att bilden är dålig, tog med min kompaktkamera lite snabbt igår utran några som helst inställningar.

Värd på Choklad iFokus

Metinia
0

Haha, vilket kul köp du har gjort. Jag är inte så fascinerad av gamla kameror, fast lite coolt är det ju. Har du tagit några bilder med den än?

Det ser förövrigt ut som du har en bra och stor bländare på det där obejktivet.

Hallonet
0

Jag brukar kalla kameror med film för analoga kameror, men det kanske bara är jag… xD

Inkanyezi
0

Den här kameratypen kallades kompaktkamera när den var aktuell, för att skilja den från systemkamerorna som inte var så kompakta. Typiskt för kompakterna var att de ofta hade en kort brännvidd jämfört med vad som brukade ses som normalt på en småbilsdkamera. Så i stället för en normal på 50 mm har de typiskt 38mm, och i en del fall kortare. Eftersom den är ganska vidvinklig får man gå rätt nära sitt motiv för att det inte ska bli en liten prick mitt i, till exempel när man plåtar folk. Och i och med digitaltekniken har de här gått ur modet. Man kan hitta högar av dem i andrahandsbutiker som Myrorna.

Det allmänna namnet på kameror i formatet 24x36 mm är "småbildskamera".

dijete
0

grattis till ditt billiga köp! jag gillar inte gamla kameror, är en hederlig photoshopnörd!:)

villain
0

Billigt & bra! Jag tycker det är mer spännande att fota med analoga kameror än med digitala. Nu för tiden kan man få vad som helst att se fint ut efter en stund i photoshop, och man behöver ju ingen höjdarkamera för den delen heller. Det är en mycket härligare känsla när man framkallat en rulle och ser resultatet! Själv har jag några riktigt fina kameror ifrån sovjet, de är toppen att fota med dem :) hoppas du kan njuta av din nya kamera, och oroa dig inte över kostnaderna :D

Virko
0

Vilken cool kamera, ett fynd:)

Kristall
0

Vilket fynd! =)

Själv har jag endast fotat med pappas analoga Canon EOS någon gång men jag tyckte att det var roligt och lite annorlunda mot mina digitala kameror. När jag någon gång har lite extra pengar över köper jag nog en analog olympus-system (hehe, så jag kan använda objektiven till min digitala :D). (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mellliie
0

Grattis, vad roligt!

Kallar dem också för analog ;)