Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 745 ggr
Wernis
0

vatten i bäck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick för mig att kräla runt i bäcken och se vad det blir av det, här är resultatet.

Inkanyezi
0

Jag tycker att oskärpan i förgrunden är ganska störande.

Jag vet inte vad du har för kamera, och för såna här bilder kan det vara lite olika hur man närmar sig motivet beroende på utrustningen.

Om det är en systemkamera från Nikon eller Canon, så finns det objektiv där man kan lägga skärpeplanet utefter bäcken, så att såväl stenarna allra närmast som de längst bort blir skarpa. Det kallas tilt-objektiv eller tilt- och skiftobjektiv (TS). Det är lämpligt att använda ett sånt för såna här bilder och lägga skärpan så att allt blir skarpt. De där objektiven är dyra, men när man har lärt sig använda dem och har motiv där de passar så är de ovärderliga.

Om det är en enklare kamera, en kompakt, så kanske den har flera lägen för automatik, så att man kan välja bländare. Då kan man sträcka ut skärpedjupet så att stenarna i förgrunden blir skarpare och även bakgrunden, medan vattnet kanske hinner rinna lite längre medan bilden tas, då blir vattnet "mjukare" tecknat. Med mindre bländare tar kameran på längre tid. Man kan också ställa ner ISO sä att tiden förlängs, för att skapa en speciell sorts oskärpa i det strömmande vattnet.

Och för att ta till de här knepen ska man så klart använda stativ vid tagningen.

Wernis
0

jag tackar för dina ord och jag skall ta till mig din visdom.

Använder en Nikon D60 med 55mm obj. det som följde med kameran, skall kolla på objektiven som du nämnde.