Vad är exponeringar?
Hejjsan:)
jag undrar vad exponeringar är ? :)
hade vart bra om jag fick svar 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Exponeringen har med ljuset att göra, om bilden är underexponerad, är den mörk, och om den är överxponerad är den ljus.
Tre olika exponeringar på samma motiv.

Att exponera någonting är att visa upp det, eller att utsätta det för ljus, och det är den senare betydelsen som används i fotografi. Förr hade vi film i kameran, och ett kort ögonblick släppte vi fram ljuset till filmen genom objektivet med hjälp av kamerans slutare. Om slutartiden var lång och om objektivöppningen var stor och om det var mycket ljus, då blev det mer exponerat än om tiden var kort, öppningen liten eller om det var lite ljus. Varje gång man knäpper så gör man en exponering, och därför brukar vi också kalla negativen, själva filmrutorna, för exponeringar. De kan vara mer eller mindre kraftiga, eller som i fallet med HDR-bilderna, bilda en serie med olika exponering.
När en fotograf talar om exponering handlar det ofta om just hur stor bländare som objektivet släpper in ljus igenom och hur lång tid slutaren står öppen. I den betydelsen använder man inte pluralformen, det gör man bara när det handlar om flera olika bilder. Alltså; man kan säga att en tusendels sekund bländare 2 ger samma exponering som en tvåhundrafemtiondel bländare 4. Det betyder att lika mycket ljus träffar filmen eller sensorn med båda dessa inställningar på kameran.
Och pluralformen exponeringar brukar användas om antalet gånger kamerans slutare har aktiverats. Man kan till exempel säga att en viss kamera tål hundratusen exponeringar, eller att man har gjort fyratusen exponeringar med sin kamera, vilket betyder att man har tryckt av den så många gånger.
Aha :D Tack :)
Så.. att min kamera blir mörk kan det bero på exponeringen ? att den är utsliten?
Medarbetare på Djurfoto

#4 Den behöver inte vara utsliten, det är mer troligt att inställningarna är fel. Är det en automatisk kamera (dvs. du ställer inte in några inställningar själv) så kan det bero på att den bedömmer ljuset fel och exponerar efter de allra ljusaste punkterna i bilden, alternativt att det finns för lite ljus. Fotograferar du manuellt (dvs. du ställer in inställningarna själv) så kan det bero på fel inställningar där också.
hmm.. okeej ^^ jag har ju en vanlig kompaktkamera.. och jag har ju inte ställt in några inställningar ^^ inte vad jag vet iaf ;) Så jag har nog inte riktigt fattat detta x'D hmm.. varje gång man klickar på knappen på kameran så går det en exponering ? :P
Medarbetare på Djurfoto

#6 Troligtvis mäter den bara ljuset fel, testa att fokusera på det mörkare områdena så kanske det blir bättre. Precis varje gång spegeln utsätts för ljus (dvs varje gång du tar ett kort) sker det en exponering. Sensorn blir exponerad för ljus 
okeej (: tack :D tror jag har fattat nu :D <3
Medarbetare på Djurfoto
De ovanstående har gett väldigt bra svar, fast så som jag tolkar det tror jag mer att du var ute efter detta: Antal exponeringar som kameran skapat är ungefär samma sak som hur många bilder kameran har tagit. Alltså, en bild är i detta fallet samma sak som en exponering. En kamera håller inte i evigheter (fast man önskar ju att det var så), utan efter ett antal exponeringar blir den ju sämre, kameran blir utsliten. Av det jag läst var det ett sådant svar du verkar vara ute efter, så som jag tolkade det.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Även om det är en kompakt finns det ofta en kontroll för exponeringen, kompensation. Den sitter lite olika till på olika kameror, men du kan titta i kamerans bruksanvisning och leta efter kompensation, exponeringskompensation och motljuskompensation, så hittar du det nog.
Det är en kontroll som kan ställas på plus och minus, ofta i tredjedels steg, ner till minus två eller upp till plus 2. Plus gör bilden ljusare, minus gör den mörkare. Man har den vanligen på noll för relativt normala motiv på sommaren, men på vintern när det är mycket snö, kan man få lov att ställa den till +2 för att snön ska bli vit och inte grå. Om motivet är huvudsakligen mycket ljust, så ska man ställa in mot plus, om det är ett mörkt motiv kan man behöva ställa den mot minus (mindre vanligt, men förekommer). Eftersom en digitalkamera visar bilden direkt, kan man lätt se om bilden är rätt exponerad.
Det kan tänkas att din kamera någon gång har ställts in på att kompensera minus, kanske av misstag, och att den står kvar i det läget, så kolla hur man gör för att ställa in exponeringskompensationen. Normalt står den på noll.
Ahh ;) asså ^^ ahh ;P jag undrade lite både och igentligen :P
Men tack :D jag skulle kunna tro att min kamera är lite "utsliten" då ^^ eftersom att jag haft den i ungefär ett år och har andvänt den vääääldigt mkt ^^
Medarbetare på Djurfoto
#11: fast 1 år är inte en lång tid för en kamera. Den borde klara mer, å andra sidan känner du din kamera betydligt bättre än vad jag gör,
.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Nej, du sliter inte ut en kamera på ett år. Du kanske har tagit några tusen gånger, men utsliten ska den inte vara. Däremot kan det mycket väl vara så att någon har använt kompensation någon gång och den inte har ställts tillbaka.
En del kompaktkameror har också en "månljusinställning" som ger ganska mörka bilder, så att det ser ut som om det är månsken när det i själva verket är solsken. Den kan av misstag ha blivit ställd på det om den inställningen finns.
jag ska kolla manualen elr vad det heter :) så ska vi see ^^ hoppas att den är utsliten även om jag inte tror det :P vill ju ha en ny kamera:P
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn, vad är det för kamera? Har du något exempel på en sån där för mörk bild? Om du kan posta en sån bild med EXEF-data kvar, så kan du få ett mer riktigt svar på dina frågor om exponering.
det är en kompaktkamera^^ Premier DC 73-75 :)
Neej ;O faktiskt inte för tillfället ^^ men kanske kan "fixa" en om jag får tid :)
Medarbetare på Djurfoto

Premier är väl inte det mest kända märket, men nog borde den hålla mer än ett år. Om du kan hitta bruxisen så kanske det finns sånt som jag har nämnt där. Men det kan ju också vara så att kameran inte är alldeles frisk…
Om du postar en bild som den är direkt ur kameran så kommer den att ha sina EXIF-data kvar, och där kan man ibland läsa ut en hel del, bland annat vilka inställningar kameran har.
okeej ;)
ska leta efter bruksanvisningen så säger jag till vad som händer ;)
Medarbetare på Djurfoto