Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1047 ggr
LiindaH
0

Djur i fart.

Djur i fart, då menar jag verkligen djur i fart.
Jag har fodervärd till 2 stycken grey hounds som jag alltid försöker få bra kort på när dom är på banan och jagar "haren". Men varenda kort blir totalt kasst rent ut sagt
Det spelar ingen roll hur jag tar bilden, när jag tar bilden eller står placerad, ja inget spelar någon roll.
Bilderna blir alltid konstiga, och jag blir jätte missnöjd med dom.

Så tänkte kolla om det är någon som har några förslag på hur jag bäst ska fånga dom på bild.

Det handlar om sekunden man har på sig att ta kort på dom. Då dom kommer i allt mellan 60 - 80 km/h.
När dom passerat en, så får man vänta ytterliggare en vecka innan man får en chans igen.

Jag vägrar låta det gå en hel sommar till, för att få en bra bild på dom.

// Liinda

Inkanyezi
0

Du nämner inte något om vad du har för utrustning, och det kan ha ganska stor betydelse för att plåta hundarna.

Kort sagt så tror jag inte att någon annan kameratyp än systemkamera kan funka riktigt bra för att ta såna bilder. Sedan hänger det på egenskaperna hos just den kamera som man har. De flesta systemkamerorna har en inställning för skakskydd vid panorering, och det är antiskakläget man ska använda.

En del kameror klarar att fokusera på raskt rörliga motiv, andra gör det inte. Om kameran inte kan fokusera på sånt som rör sig fort så får man ställa in skärpan manuellt eller låsa den till en viss plats och se till att trycka av när hundarna är på rätt avstånd. Och så följer man rörelsen och har panoreringsläge på antiskakfunktionen.

Om det är en kompaktkamera eller långzoomkamera är det samma teknik; antiskak på panorering och låst skärpa. Om det inte går att låsa skärpan eller ställa den manuellt, så kan man knappast få bra bilder på snabba hundar med en sån kamera. Om det inte finns antiskak för panorering så kan man ta utan antiskakfunktion, men då bör man ställa högt ISO om det går, för att få kortare slutartid. Det sista får man prova fram. Slutartiden kan vara kort eller längre efter vilken effekt man vill ha. Kort tid, 1/500 eller kortare, fryser rörelsen, medan lång tid, kanske 1/125 eller 1/60 ger oskärpa som ökar intrycket av fart.

Om man använder automatik finns på vissa kameror ett "sportläge", och det kan vara användbart, eftersom det ger snabbare slutartider genom att ställa ISO högre än vanligt och öppna bländaren mer, men eftersom man inte har mycket kontroll när man använder helautomatik så vet man inte riktigt vilket resultat man kommer att få.

Så bäst är att använda systemkamera och slutarautomatik och själv bestämma vilken exponeringstid man vill ha. Så måste man se till att skärpan står rätt om kameran inte förmår följa med skärpa; man väljer var man ska trycka av och ser till att skärpan är optimal för den punkten.