Färre bilder på minneskort?
Jag kan inte längre ta lika många bilder med min kamera som tidigare, då minneskortet inte kan laga lika många bilder som förr. Så min fråga är kort ocg gott; vad har jag gjort för fel? Jag har inte formaterat det varje gång jag lagt in bilder på datan, kan det bero på detta månne?

Har du fortfarande samma inställningar? Du kanske har ändrat storleken på bilderna?
Prova iaf att formatera om minneskortet, det skadar aldrig. =)

Du bör forematera minneskortet varje gång du tömmer det, av flera skäl.
Om du har använt kortet i en dator med Linux (möjligen också MacIntosh), så raderas inte bilderna om du bara raderar dem, utan de hamnar i papperskorgen. Och det som ligger i papperskorgen tar plats. Man måste i så fall också tömma papperskorgen eller hålla nere skift-tangenten när man raderar. Men det är mycket enklare att varje gång man tömmer kortet formatera. Då har man alltid ett nytt fräscht kort att jobba med.

Oj, jo, vad dum jag är! XD hahhaa! Jag har ju ändrat storleken på bilderna.
hahaha!

Men om jag minskar bilderna, blir de av sämre kvalité då?

Jäpp, kvalitén sjunker när man minskar bilder. Minneskort är rätt billiga nu, så jag tycker att det är bättre att köpa ett kort med mycket plats än att krympa bilderna för att fler ska få plats. Mina kort är alla på 4GB, och det räcker rätt långt med min kamera. Jag har inte lyckats fylla ett ännu ens när jag tar i råformat, men det beror så klart på hur mycket man fotograferar. Om jag skulle fylla ett kort stoppar jag ju bara in ett nytt och fortsätter om batteriet räcker (jag har två). Jag tror ändå att det är tveksamt om man kan fylla ett kort på fyra gigabyte med ett batteri i min kamera…