MakroTub
Hej!
Hittade en annons om 'MakroTuber' och undrar om någon har koll på om det funkar och är bra? I annonsen står det att det är till Nikon, som jag har… :)
Tacksam för svar :)

En kvalificerad gissning är att det rör sig om mellanringar, som ibland kallas "macro tubes" på engelska. Jag har aldrig hört uttrycket makrotuber, men det blir tre googleträffar.
Mellanringar funkar med objektiv med fast brännvidd som inte är retrofokus, dvs inte med vidvinkelobjektiv, och det inkluderar kortzoomar som satsobjektivet. Man kan alltså använda dem till exempelvis ett 50 mm objektiv med fast brännvidd eller med längre objektiv. Om man sätter på en kort zoom, som satsobjektivet, så hamnar skärpan någonstans inne i objektivet när det är draget till vidvinkelläget, och när man har det som mest på tele kommer man ändå alldeles för nära för att det ska vara praktiskt.
Om du inte har exempelvis en 50 mm optik så har du ingen användning för "makrotuberna".
Jag har 2 objektiv, Nikkor 18-55mm f 3,5-5,6 och Nikkor 55-200 f 4-5.6.
Så det hade inte fungerat ihop?
Kamerahuset är en D60…

Kanske uttryckte mig för otydligt. Mellanringar ska du inte använda till de objektiven. Du kan däremot använda närbildslinser med båda.
Helt korrekt är att det inte fungerar ihop med mellanringar, ja.