Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 860 ggr
FotoFlikkan
0

Några blixtfrågor =)

Jag har planer på att köpa en extern blixt så fort jag får råd =) Men vad är fördelarna med en extern blixt? Kan bilderna bli bättre av en extern blixt mot om man använder den inbyggda blixten? Och vad ska man tänka på när man köper en blixt? Nån speciell blixt som du rekommenderar? Jag har en Canon EOS 450D.

Tacksam för svar

Inkanyezi
0

Okej, här är "fördelarna", inte nödvändigtvis i prioritetsordning:

• Den externa blixten är i regel mycket ljusstarkare än den inbyggda.

• Den externa blixten kan riktas åt ett annat håll, så att man får mjukt (diffust) reflekterat ljus i stället för hårt riktat ljus. Då försvinner de typiska skarpa slagskuggorna, så att man fär en bild utan skuggor.

• Den externa blixten sitter i regel längre från objektivet, vilket minskar risken för röda ögon (men samtidigt blir skuggorna mer markanta).

Du ska ha så stark blixt som ryms i din budget, ju starkare dess bättre. Det är också bra om blixten kan ställas manuellt för lägre ljusstyrka, och om blixthuvudet kan vridas åt olika håll.

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessutom kan tilläggas att många extrna blixtar har en slavsensor, så de kan triggas från kamerablixten eller IR sändare. Då uppnår man en mycket större frihet och kan använda den externa blixten mer som studioblixt, med paraply eller annan ljusmodifierare.

Själv tycker jag det är spännande att ljussätta personer utomhus, med några småblixtar som jag styr från en billig radiosändare man sätter på kameran.

På exempelbilden här har jag solen bakifrån, en blixt till vänster och en till höger ( i detta fall enbart blixtar och inga paraplyer eller så ).

Robert
0

FotoFlikkan, som du ser så behöver du inte en viss speciell blixt för en Canonkamera utan du kan ha exempelvis en blixt från Nikon. Det gäller bara att ha bra kontroll över den blixt man fotograferar med. Kanske hjälper en workshop?

Jag köpte nyligen ett par begagnade blixtar till min Canon kamera, rena rama klippet. Läs mer om det på min blogg.

Hälsningar

Robert

pellepiano
0

Grattis, vilket klipp =)

Searchingmoonwolf
0

Rubriken passar så fint för min del oxå.

Jag har en Pentax K20D och jag funderar på en extern blixt.
Det jag är osäker på hur externa blixtar fungerar, måste man ha två olika externa blixtar för att få den ena placerad tex på ett bord  bakom en vas när man själv står lite längre bort eller typ i denna stil…? Eller skulle det räcka med bara en externblixt (finns den möjligheten)? Cool

Inkanyezi
0

En extern blixt funkar ungefär som en lampa placerad där du sätter den. Om du vill ha ett upplättningsljus utöver det, kan du ha antingen en blixt till (studioblixtar säljs ofta parvis) eller använda en reflektor som funkar som en ljuskälla till när den kastar tillbaka ljuset från blixten.

Studioblixtar har nästan alltid slavtändare, så om kameran har en inbyggd blixt så kan den användas för att tända dem och man slipper sladd emellan.

Robert
0

Här kommer ett tips på ett par begagnade blixtar. En jämförelse mellan Canon Speedlite 540EZ och Nikon Speedlight SB-80DX, läs mer här på min blogg.