Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 838 ggr
divansson
0

Ny kamera..?

Hej!

Jag ska nu få en ny Kamera.. Men jag har kollat i så många tidningar och så.. Men jag hittar endå ingen som interesserar mig eller nått sånt då.. jag är ju inte direkt nån "proffsfotograf" om man kan säga så. Utan jag gillar att fota mest Djur och Natur då.. Djuren rör sig snabbt och jag vill kunna ta bilder så de blir bra, även när det börjar bli "skumt" ute.. typ på kvällen då.. Sen ska den vara lätt att "hantera" eller vad man kan säga.. Jag vill ha Minst 6x zoom på den..  och det ska helst gå att ta flera bilder /sek. Såå.. jag vill gjärna ha tips på kameror om det är någon som vet nått om en kamera som kanske skulle passa? Men jag vill inte lägga ut sådär mer än 10 000:- på en ny kamera..  :P    Men i alla fall.. Svara mer än gjärna på denna tråd..  För jag vill ju mer än gjärna ta bra bilder.. ;)  Men..! kameran Måste vara digitalkamera!.. 

//Camilla

bjorsa
0

Gjorde en sökning på långzoomar på cyberphot http://www.cyberphoto.se/pri_digikam.php?ArticleIDGroup=394&sortera=ccd

Vad har du för kamera nu?

mvh/bjorsa

Niklas
0

Jag tror inte att Canon S3 IS tar så bra kvällsbilder tyvärr. Någon annan kan säkert verifiera eller dementera det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bjorsa
0

#3 Tog bort canon s3 i #1 den kanske är lika kass som min z5 är på kvällsbilder dvs kräver en massa ljus så en systemkamera är väl bäst för divansson så #0 ta en titt på tex http://www.netonnet.se/section.asp?sid=107&did=0 

mvh/bjorsa

Megapixel
0

Hej tjejen, jag vet inte hur dina tankar går, skall det vara en kompaktkamera med zoom eller har du funderat på en systemkamera som har en riktigt bra bildstabilisering. Som mycket annat hänger det på kunskap och priset.

För 10' får man en fin kamera Pentax K100 D kanske med ett bra objektiv..kanske Pentax SMC-FA 50/1,4. Det är en kompetent mix.

M

divansson
0

#1  just nu har jag en usel "Sony Optio S60"  de är ingen "riktig" kamera eller hur man kan säga..  Den är jättedålig.. de enda jag får skärpa på är bakgrunden..  men på mina småfåglar går d ebra..  men den är iiinge bra alls..

#4  nja..  vet inte riktigt..  de är ju alltid bra med Zoom.. ?     Jag behöver inte läsa igemon instrukstionsboken mer än en gång för att komma ihåg hur jag ska hantera kameran och så..  Så..  Jag har vel inga större problem med kompliserade saker, men de är ju lättare endå med midre kompliserade saker..  såklart..

pekwall
0

#5 Sony Optio S60?? är det ett hemmabygge? :P

Tillverkar inte sony W-kompakter och Pentax-optio kompakter??

#0 Köp en DSLR (D50, 350D m.m) när du ändå har råd, annars kommer du bara att ångra dig när fotointresset tar fart ännu mera längre fram.

Kurtson
0

Här kan du hitta en d80 till bra pris 500 kr upp mot ditt önskemål, men jag tror det är värt det

Mr_Miyagi
0

Om du vill kunna ta bilder när det är mörkt med snabba slutartider så borde du nog fundera på en canon systemkamera. De har lägst brus på högre iso-tal så du kan använda ganska höga iso-tal utan några större problem.

Å andra sidan så får man kanske lite "mer" för pengarna med nikon eller pentax då de har bättre kitobjektiv. Men mitt råd är att kolla in canon eos400d eller en begagnad eos350d.

[mingdie]
0

Brus nivån mellan D80 och 400D var så liten i DPReviews test att det inte har någon praktisk betydelse. D80 går också upp till ISO 3200 så jag tror att i det avseendet så är nog båda kamerorna ganska lika.

Det du får titta på är vad ett ljus starkt objektiv kostar för dom olika. Om man vill ta bilder under dåligt ljus så kan man nog räkna bort kitobjektiven.

Eddie

Mr_Miyagi
0

Pentax och Sony har skakreducering vilket gör att man kan ta handhållna bilder med lite längre slutartider. Det är klart att om motivet rör på sig så hjälper det föga, men det kan vara värt att ta i beaktning när man funderar på kamera.

Som #9 sade så spelar nog skillnaderna i brusnivå inte så stor skillnad i praktiken, åtminstone om man inte gör jätteförstoringar som man granskar noggrant, viktigare i så fall är att man exponerar rätt. Så med andra ord är återigen fotografen viktigare än utrustningen. 

Tycker du ska titta lite på de olika tillverkarnas instegsmodeller, känna och klämma lite på dem och se vad du tycker. Glöm inte att kolla in begagnat marknaden. Numera finns det helt ok kameror att få tag i för en vettig peng.

Robert
0

Du kommer väldigt långt med en enkel systemkamera, normalobjektiv. Det viktiga är att lära sig att hantera kameran därefter kan du köpa till dig en massa tillbehör.

Hälsningar

Robert

divansson
0

hm..  ähe..  vi får se vad de blir ;)  hah..