Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1150 ggr
Tempo1
0

Hur gör man?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man ska ställa in skärpan hur gör man då??

Jag har en Canon powershot SX100 IS! 8 megapixels kamera. 

Jag använder den väldigt mycket men jag hittar inte var man ställer in skärpan?!Skrattande

MvH. Lina ''Regnbågen'' Spacsek

''Don't Like My Drivin? Well its just that.. I DON'T GIVE A FUCK''

Inkanyezi
0

Kameran ställer själv in skärpan när du håller ner knappen lite grann till tryckpunkten. Titta i bruksanvisningen för att se mer om vilka zoner skärpan ställs i.

Tempo1
0

ja men jag har ju kollat det. men bilderna blir ändå samma som den andra!

dijete
0

endast gissning:det är därför det är en vanlig digitalkamera

Inkanyezi
0

Samma som den andra? Vilken andra då? Och vad menar du?

Kameran har ju som alla andra kameror automatisk inställning av skärpan när man trycker ner knappen för att ta en bild. Det finns en tryckpunkt innan den knäpper, och om man vilar fingret ett ögonbilck där, så ställs skärpan in, och kameran visar att den är inställd.

Det går att ställa manuellt också. När man trycker MF förstoras mitten av sökarbilden och man kan ställa in skärpan med ratten på baksidan. Det funkar egentligen inget vidare, det är enklare att välja ut ett objekt att ställa skärpan mot och sedan hålla knappen halvt nere, så att skärpan är låst medan man komponerar bilden.

Om du läser bruksanvisningen och övar med kameran kommer du att hitta de olika alternativen, men jag rekommenderar att du använder automatisk inställning av skärpan med AF-punkt i mitten och fokuslås när du vill ställa den på ett visst sätt.

gurin
0

Tempo1 kanske undrar hur man skärper jpg-bilderna?

mvh/gurin

Inkanyezi
0

#5 Oj, om det är skärpning av bilden, då är väl det enklaste att använda Irfanview och inte bekymra sig om inställningar i kameran. Enklast är att alltid använda högsta upplösningen i kameran och finaste jpeg-komprimeringen, den som visas som en kurva utan hack.

Med Irfanview trycker man Skift-S för att skärpa till bilden. Man kan trycka fler gånger för mer skärpa, men om man trycker många gånger blir bilden brusigare.

Om man har Photoshop finns ett filter som heter "Oskarp mask", och där kan man kontrollera uppskärpningen med större noggrannhet. Det kräver en hel del övning för att man ska veta hur verktyget bäst används.

Tempo1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 ja men jag vet inte hur man gör det!?Skrattande

som denna bilden vill jag ju ska vara skarpare på bilden men jag vet inte hur man ställer in den!

Och om ni undrar om bilden e det jag och en kompis som bränner gamla gossedjur!

Inkanyezi
0

Okej.

Det första är att du måste se till att det inte är kladd på linsen. Man kan aldrig få bra kontrast med ett smutsigt objektiv.

Sedan låter du helt enkelt kameran ställa in skärpan och markera att den är klar innan du fortsätter pressa ner knappen så att den trycker av.

Nästa steg, som inte alltid behövs, är om man vill öka intrycket av skärpa i ett bildredigeringsprogram. Där är Irfanview ganska enkelt, men som allt nytt är det en hel del man måste lära sig. Det är bara att sätta igång. Just skärpeförstärkning är enkelt, man trycker Skift-S i Irfanview.

Men för att få bättre kontrast, som också behövs för att det ska se skarpt ut, måste linsen på kameran vara ren.