Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 981 ggr
Gluskap
0

Tips för bilfotografering

Hej!

Jag skulle behöva lite tips på hur jag fotar bilar, alltså vilka vinklar, hur hjulen ska stå och ja, lite smått och gott =)

Ska fota vår Buick Skylark -53 och skicka in till Sveriges finaste bil =)

Inkanyezi
0

Det finns så klart flera olika sätt, titta i tidskrifter om bilar så kan du säkert få flera idéer. Om man vill att motorhuven ska bli imponerande lång så tar man på rätt nära håll med vidvinkel, så att perspektivet förstärks. Eftersom det kan vara knepigt att få en så stor sak som en bil frilagd på bilden, kan det vara bra att uppsöka en passande miljö, alltefter vilket intryck man vill göra. Man kan till exempel ta ut den på landet, eller om man hellre vill ha den i en annan miljö, så får man leta upp en sån miljö som passar. Ett alternativ är att använda en så neutral miljö som möjligt, men ljuset är mycket viktigt. Sen vet jag ju inte hur många bilder du tänkte göra; om du till exempel vill visa detaljer. Gör bildsök på bilar på nätet och se vilka bilder som du tycker bäst om; inte nödvändigtvis just på din modell, utan för att få en idé om hur bilen kan göra sig bäst. Lite miljö kan vara bra, men inte så mycket att den drar blicken ifrån bilen.

MrNegativ
0

Dejan är en himlans duktig bilfotograf.

Även Goliath är rätt duktig.