Studio - Vad behövs?
Vad för material behövs för studiofotografering ? :)
Tacksam för svar!
/ Sofia
Det vill jag också gärna veta :D

Bakgrundspapper , det är rullar på 2,70x11 meter, kostar ca 700:-
Blixtar. Studioblixtset med paraplyer softbox stativ och två blixtar finns från ca 2700:-
Kamera kan ju vara bra att ha. Samt en lokal, eller fota hemma som jag gör.
Vore enklare att svara om man visste vilken typ av bilder ni vill kunna göra., då kanske man kan komma billigare undan. En del kör med bygglampor från Clas Olson, det är billigt men svårjobbat och varmt. En del köper tyg på Jysk då det är jättebilligt, att ha som bakgrunder, men de är svåra att få släta och luddar väldans.

Var kan man hitta bra och billigt bakgrundsstativ? jag har typ bakgrunds tyger som är ca 3 meter breda men inget riktigt stativ. Tyget e tyg man hittat hemma så det e väl inte kanon precis men duger så länge.
Man har juh inte den fetaste plånboken heller så alltså något bra och billigt stativ som man kan ha. 

Jag tror inte du hittar några bra såna som är billiga; det är ju en rätt "smal" artikel, inte så många som behöver, och de måste vara kraftiga.
Men det är ganska enkelt att improvisera. Du kan till exempel sätta upp ett par konsoller på väggen och hålla stängen till rullen med ståltråd eller något liknande. Fantasin och din tekniska färdighet och andra tillgångar sätter gränsen för vad du kan göra.

Kanske en vit köksvägg räcker? Istället för en massa dyra bakgrunder.

Jo, jag håller med Robert där. Jag har egentligen inte plats för någon studio, men jag improviserar ofta. Min vanligaste belysning är ett fönster, men jag använder också lampor ibland och jag använder ofta reflektorer. Robert har ju en uppsättning blixtar, och det kan underlätta en hel del, men som studio behöver man inte mycket.
Det som jag jobbar mest med för tillfället är tågvirke och knutar, och det är ganska svårt att få till tydliga och berättande bilder med en vettig bakgrund. Jag har provat den vita köksväggen… Jag har ingen vit vägg, men eftersom motiven är rätt små, så kan jag använda en skåpdörr som bakgrund och hänga linan från exempelvis ett moppskaft. Så har jag också tagit några där jag har lagt knuten på en glasskiva som ligger mellan ett par stolar, och så har jag belyst golvet, medan ljuset på motivet kommer från fönstret och en reflektor.
Självklart beror det på vad man ska fotografera, hur stort det är och i vad slags ljus man vill ha det och vilken färg man vill ha på bakgrunden osv. Om man använder studioblixtar så kan man bestämma färgen och tonen på bakgrunden med styrkan på blixtarna och filter på den som riktas mot bakgrunden. Om man som jag jobbar mest med det befintliga ljuset blir möjligheterna begränsade på ett annat sätt.
Man kan lära sig ganska mycket om hur man kan belysa utan att man behöver ha en jättestudio. En ministudio är egentligen samma sak fast mindre.
När man ska ta i helfigur kanske den vita väggen inte räcker för att man ska få en bakgrund utan skarv; det är vad man använder bakgrundspapper till. Man drar ut papperet så att det ligger i en mjuk böj, så att man slipper skarven mellan vägg och golv. I en ministudio är ju det enklare, eftersom man inte behöver så mycket papper eller tyg. Så det har betydelse om det är hästar eller råttor man vill fotografera. Få av oss har väl möjlighet att ta bilder på så stora saker som hästar eller bilar i en studio.
Min bild eller sättet jag har tagit den är så klart inte representativt för exempelvis porträtt, men Roberts råd där är fullt gångbart. Ta vilken vägg som helst som är jämn i tonen, belys ditt motiv med vad du har att ttillgå, vare sig det är studioblixtar eller ett fönster eller lampor, och sätt ljus på väggen om du vill få den ljusare eller ändra färgen genom att sätta färgade filter på lampor/blixtar. Använd gärna reflektorer för att lätta skuggsidan, och en reflektor kan vara vad som helst som reflekterar ljuset. Lakan, vit vägg, eller som i mitt fall ett vindruteskydd med en sida täckt med aluminiumfolie.
Bilden här är tagen med ljus från ett fönster, en reflektor från skuggsidan, och motivet ligger på en genomskinlig plastskiva mellan två stolar, och golvet under är belyst med en lampa för att ta bort skuggan från en av stolarna. Lampan inunder spiller också lite ljus mot motivet så att det blir några dagrar som accentuerar formen.

Jäpp, du behöver lite mer ljus, eller större bländare. Det kan också vara idé att ställa om vitbalansen så att bilden blir lite varmare i tonen. Om du spar råfil kan du justera färgbalansen efteråt, och det är också lättare att kompensera belysningen efteråt om det blir en aning mörkt. Bäst är så klart att exponera lite mer. Prova gärna att lägga ljuset mer snett och lite uppifrån.
vitbalansen är inställd på auto vad skall man kunna ha den på istället om jag har studioblixtar? vanlig blixt? något förslag på hur jag ska ställa in bländaren och slutaren? jag har en D40 så det är juh ingen super kamera precis.

Du får prova dig fram med vitbalansen när du använder blixt. Jag vet inte om man kan finställa den för hand, men om du spar som råfil kan du göra det när du konverterar bilden. Enklaste sättet att hitta rätt inställning är att ta en bild av ett gråkort i den belysningen och använda för Vitbalans i råkonverteringen.
Och jag förstår inte varför du betraktar D40 som "ingen super kamera". Det är en alldeles utmärkt kamera, och det finns möjlighet att ställa in vitbalansen på många olika sätt. Det enklaste är så klart att ställa den på blixt om man låter kameran göra bilderna som jpeg. Det bör ge lite utrymme att bearbeta färgen om det inte stämmer, men det bästa är att jobba från råformat. Om du skaffar gråkort är det väldigt lätt att hitta rätt parametrar för vitbalansen i programmet som konverterar råfilen till ett vanligt bildformat.
för de blev lite mörka ändå tycker jag.