hur klonar man bort ?
Hej ! jag undrar hur man gör för att klona bort en människa eller någon sak i photoshop ?? 

Kloningsstämpeln ersätter det du drar den över med det som referenspunkten dras över samtidigt. Det betyder att du kan flytta ett antal pixlar från bilden till den yta där exempelvis personen befinner sig. Du ställer in stämpelns storlek till något som passar för det som du ska klona, men det gör inget om stämpeln är mindre. Man kan ha mjuk kant på stämpeln, så att pixlarna i kanten blandas.
Det betyder att du måste hämta något att använda i stället för det som du klonar bort. Man kan hämta det från en annan bild, men det är väldigt svårt att få det att passa då. Det kan funka om man har haft kameran på stativ och tagit en bild till, där personen som ska bort inte är med eller befinner sig på en annan plats. Då kan man klona in den bakgrunden där personen befann sig.
Jag använder ibland kloningsstämpeln för att fylla i sånt som saknas när jag gör reproduktioner av gamla foton, alltså sånt som har funnits där innan men som har bleknat bort. Man kan ofta ta en annan bit av samma bild och klona in då.
När man använder kloningsstämpeln väljer man först en referenspunkt i området som man vill klona in, det gör man genom att trycka ner Alt och klicka på referenspunkten. Sedan flyttar man markören till stället där man ska klona in det som finns vid referenspunkten, och så målar man med markören så mycket som man vill lägga in.
Tack så mycket för svaren !
OK - hoppas de hjälpte lite på traven