Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 621 ggr
ryttarn
0

Erfarenhet av mellan zoom?

Jag fotar mycket travtävlingar och har ofta behov av att både komma nära och att vara nära. Dvs man har lopp bilder och sedan bilder i vinnarcirkeln. Byta objektiv hinner man givetvis inte. Idag använder jag ett Tamron 70-300, men problemet är just vinnarcirkeln. 70mm är för mycket.

Har kikat på ett   Sigma AF18-200/3,5-6,3 DC och undrar om det är någon som har erfarenhet av det objektivet eller har ett annat förslag. Kameran jag använder för digital fotografering är ännu så länge en Sony A100.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

villain
0

Sigma objektivet bör ju fungera bra. Jag vet inte om du använder zoomen fullt ut på ditt 70-300 objektiv för att få bra bilder, och om det kommer bli ett problem för att du inte kommer tillräckligt nära med ett 18-200. Men om inte, så låter det ju Sigma objektivet som ett bra val för att få med vinnarcirkeln på bild. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar! Glad

tsset
0

Mja, jag har aldrig gillat så "långa" zoomar, känns som att man tappar väldigt mycket kvalité…

Det bästa vore ju om det var möjligt för dig att ha två hus, med en vidvinkel-normal på ena huset och telet på det andra… har för mig att a100-husen ligger ganska lågt i pris nu.

Annars skulle jag nog hellre se till att byta snabbt, hellre än att köpa en sån långzoom då det känns som bortkastade pengar för mig… hellre lite kvalitét liksom.

Hur lång stund har du på dig att byta objektiv och hur förvarar du objektiven nu? Magväska med objektivet du ska byta till kanske kan vara något? zippa upp, av med objektiv, på med nästa.

ryttarn
0

#2 Byta objektiv är inget allternativ, har oftast bara några sekunder på mig, två hus är heller inte ett alternativ, inte för prisets skull utanför användbarheten. Använde två hus under en period på den annaloga tiden, men inte en chans i dagens tempo. Det är en sak om man bara fotar, men jag är dessutom ofta även hästskötare eller funktionär och då kan jag inte släpa på en massa prylar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

tsset
0

#3 Funkar det inte med två hus om du har det ena på axeln då? Bara slänger fram det liksom… Vet att det fungerade bra för mig den tiden jag hade två hus, bytet tog inte så lång tid.

Men, nu vet jag ju inte hur det ser ut för dig, och är det stressigt och du dessutom har andra saker att tänka på, ja då är nog långzoomen det enda alternativet. Behöver du ingen superkvalité på bilderna så kör på den zoomen! Täcker ju den brännvidden du behöver.