Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 587 ggr
Diana61
0

Behöver lite förklaringar

Hej på er alla trevliga fotografer.

Jag har en sak som jag vill få förklarat till mig så jag en gång för alla får kläm på detta. När det står fäljande

Olympus E-30 + 14-54/2,8-3,5

vad innebär alla siffror ochvad gör de? Vad skall man vara ute efter för att få bättre bilder mm? Jag antar att 2,8 är bra och ju lägre den siffran är desto bättre ljus känslighet.

Var snäll och förklara vad alla dessa nuffror står för och gör.

Tack på förhand.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Inkanyezi
0

Siffrorna har ingenting med bra eller dåligt att göra.

Den ena siffergruppen, 14-54. är objektivets brännvidd. På den här sensorstorleken innebär det från en hygglig vidvinkel till ett kort tele, lämpligt för porträtt. Objektivet täcker alltså de vanligaste fotograferingssituationerna.

Den andra siffergruppen är största bländaröppningen, och den är olika beroende på vilken brännvidd man ställer in på zoomen. Som mest vidvinkligt har det här objektivet ljusstyrka 2,8, och när man zoomar till tele så blir största öppningen 3,5. Och jo, det är bra med låga siffror där, och ännu bättre om siffran inte förändras när man zoomar. En låg siffra betyder att man kan ha kortare slutartid vid svagt ljus, eller att man kan få bakgrunden suddig när man tar porträtt.

Siffran för bländaröppning är brännvidden dividerad med diametern på öppningen. Därför är skillnaden mellan stegen som innebär halvering inte dubbelt, utan roten ur 2 gånger den föregående. Serien av hela steg är 2,8 4 5,6 8 11 16. Om brännvidden är 54 mm och man tar på full öppning, 3,5, så är öppningens diameter 54/3,5=15,4 mm.

När man har liten bländaröppning (ex 16=ca 3,4 mm i teleläget) blir området inom vilket man har skärpa ganska stort, och när man har stor öppning (3,5= ca 15 mm i teleläget) blir det ett ganska kort spann av avstånd som man får skärpa; litet skärpedjup.

Diana61
0

Åter igen ack för bra förklaring! .-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4