stulna bilder
hur ställer sig egentligen en fotograf som lägger ut sina bilder på internet (för försäljning) om man tar de bilderna och lägger ut de på sin egen hemsida? om bilderna är vattenstämplade/copywrightade med fotografens namn/hemsida?
hur hade DU reagerat som fotograf om du hittat dina bilder på internet någonstans?
"Enkelt", skickat räkning om man kunnat hitta vem som var ansvarig för sidan, och den fanns i Sverige. För jag har för mig att det är av betydelse för var servern för en sida står.
mvh Martin
#1: Just det. Om det var en privat hemsida hade jag nog först givit dem en chans att ta bort dem.
Vänliga hälsningar
Niklas

och om de inte tar chansen sedan skickat en räkning?
Ja. Man bör ju tala om i "chansen" att det är vad som kommer att hända annars. Den som inte har rätten på sin sida tar nog bort bilderna.
Vänliga hälsningar
Niklas

#1: Så om någon sätter ut stulna bilder inne på min sajt iller till exempel. Så skulle man då skicka räkningen till:
1. Den som satt ut bilden
2. Sajtvärden
3. De som grundat ifokus
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag hade bara blivit glad om någon lade ut min bild på sin hemsida om det stod att det var jag som var fotografen. :-)
Men så beror det ju också på vad det är för bild. Jag vet många gäster som vi haft här hemma, som har suttit vid datorn och laggt ut bilder på t.ex lunarstorm, från mitt privata fotoalbum.
Alla förtjänar ju en chans, därför säger jag först gärna till om att jag inte vill ha den bilden publicerad för allmänheten. Folk lyssnar mer än man tror, så ännu har jag inte gett någon utskällning. :-)
Det var dock en gång som jag i smyg fick ta bort minna bilder ifrån min mosters och en kompis dator som jag tyckte var opassande att de skickade vidare till människor som är okända för mig. Jag berättade självklart att den bilden måste bort om de ska skicka runt den. De tyckte bara jag var larvig och tog mig inte på allvar. Jag har väldigt svårt för att bli arg, därför fick jag sätta mig vid deras datorer och ta bort den i smyg medans de var i köket eller gjorde annat. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag skulle påtala för ansvarig att det är mina bilder på hemsidan och att de ska ta bort dem. Om så inte sker skickar jag en faktura på publiceringen med 100 % tillägg för att det skett utan tillstånd och ytterligare 100 % tillägg om fotografens namn inte angivits.
Lämpliga priser finns hos BLF (Bildleverantörernas Förening).
#1 Du kan skicka faktura till ansvarig utgivare även om servern står i utlandet. Upphovsrätten är din i alla fall.
#5 Den som ska faktureras är ansvarig utgivare, vilket på sidor som iFokus oftast inte är den som lagt upp bilden. Den som är ansvarig för sidan bör med andra ord försöka hålla koll på användarna… Ansvarig utgivare kommer tyvärr inte undan med "jag visste inte".
#6 Det är naturligtvis helt upp till var och en hur man gör. Om det är en privat hemsida som lagt upp en bild kan man ju be dem sätta ut fotografens namn och nöja sig med det. Den varianten har jag använt. Det ovanstående tipset är bara en beskrivning av vad man KAN göra och har rätt att göra enligt Upphovsrättslagen (med reservation för att jag inte är expert).
// Thomas
En lag som borde ändras. Detta kan ju isåfall missbrukas.
Låt säga att en kompis till mig blir medlem på en sida där man kan lägga upp fotografier. Vi har en plan tillsammans och jag låter honom lägga upp ett fotografi som är taget utav mig, men vi säger ingenting till någon om att jag har gått med på detta.
Sedan är det ju bara för mig att skicka räkningen till den som är ansvarig för sidan och min kompis råkar inte illa ut alls?
Det låter ju sjukt. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#8: Det låter riktigt sjukt. Håller med dig. Så om någon tycker illa om mig så kan de göra en sådan här foto kupp och sätta dit mig så jag får betala en massa pengar? idiotiskt.
Finns det några domstols beslut på något sådant här fall?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jodå, det finns en massa domstols-beslut. Dock inga i Sverige vad jag vet om. Men YouTube.com är väldigt kända för att få dommar om betalning för filmer som laddats upp på deras hemsida av vanliga användare.
Ett problem till är ju att vi som tittar på det upphovsrätts-skyddade materialet också bryter mot lagen eftersom filen då läggs i vår dator. :-)
En sak som inte många igentligen vet, är att vi alla sparar flera hundra upphovsrättsskyddat material på datorn varje dag. Webbläsare som Internet Explorer, sparar t.ex nästan alla bilder från en hemsida i en så kallad cach folder. Anledningen är att det ska gå snabbare att ladda hemsidan nästa gång då du slipper ladda hem bilderna en andra gång. Det var en stor disskution om detta för några år sedan, men jag vet inte hur den slutade eller vad som gäller idag angående detta.
Det finns även en lång förklaring på hur filer färdas igenom internet. Det är inte bara mellan din och hemsidans dator som filerna skickas mellan och sparas på. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Fast det är inte innehav av upphovsrättsligt skyddat material som är olagligt. Det är att sprida det som är det.
Vänliga hälsningar
Niklas

#11 precis, annars skulle du kunna åka fast för att ha lånat en cd skiva av en kompis eller dvd film ;)

#10 Precis som nämnts är det inte olagligt att spara till exempel bilder på din egen dator. Du får i de flesta fall även framställ ett ex för eget bruk, till exempel en utskrift för att hänga på väggen eller en kopia som skärmbakgrund.
Vi som tittar på upphovsskyddat material bryter alltså INTE mot någon lag.
// Thomas
Vad tycks om detta då?
"hej min lillebror har varit ute och surfat på en privat lastbilssida, där ägaren har lagt ut bilder på just lastbilar.det är alltså inget företag utan en helt igenom privat hemsida. bilderna är märkta med copyright. där har min bror kopierat bilder och lagt ut på den kända ungdomssidan lunarstorm. på hans hemsida nämns inget om att inte få kopiera hans bilder, utan bara dessa copyrighttecken på bilderna. nu har han fått en räkning på ca 200000:- varav ca 60000:- är moms…"
Taget från bildombudsmannens hemsida.
Litet väl saftig räkning kanske

#14 Kanske lite tufft att fakturera rakt av 
Dessutom ska upphovsrättsinnehavaren i princip fakturera Lunarstorms ansvarige utgivare och ingte grabben som lade ut bilderna. Detta är jag dock inte heeelt säker på hur det fungerar i praktiken.
Fast i normalfallet ber man nog ansvarig utgivare att ta bort bilderna först.
Att det inte står något om upphovsrätt har ingen betydelse. Den s k copyright-symbolen behövs inte heller. Den gör varken från eller till.
// Thomas
#15 Jag tänkte just att nissen fakturerade killen på 200.000 kr. Ingen liten summa.

vad svettig han måste ha blivit när han fick fakturan….
han lär nog fundera en extra gpng innan han tar en bild i alla fall ….