Kritik - Macro
Fina bilder! Speciellt nummer 1 o 3. Men den sista va fräck!! :D

Den första till den tredje ser ut som om du har provat ett kompositoriskt grepp, att placera huvudmotivet mot hörnet; en variant av diagonsl komposition. Den andra bilden missar grovt där, eftersom det finns element som förtar intrycket av diagonal, men den första och den tredje är tydligare i sitt bildspråk. Jag tycker att den första störs ganska mycket av att skärpan inte räcker ända fram, men den tredje ser ut som att det finns en tanke bakom, eller åtminstone har den ett uttryck som kan beröra. Det kanske hade varit bättre att visa bara den? Prova också gärna att spegelvända den och se hur intrycket förändras (du behöver inte posta den så, bara titta på den och se hur bildens uttryck blir annorlunda om den är riktad åt höger eller åt vänster).
Tredje bilden är en beskrivande bild av den lilla stekeln. Den ger intryck av studiobild, och jag skulle gärna se en annan beskärning/komposition, och gärna också lite större skärpedjup om det är möjligt, så att hela insekten blir skarp.
Skärpedjupet är ett problem vid extrema närbilder, och även bildvinkeln kan vara knepig. Därför blir bilderna ofta bättre med en lång brännvidd och försättslins än med makroobjektiv, eftersom det kan vara lättare med perspektiv, bakgrund och skärpedjup när man arbetar på längre håll. När man tar statiska motiv kan man lätt experimentera med olika brännvidder och avstånd för att se vilken skillnad man får.
#0 fina färger och fin komposition, men bladet i förgrunden stör. Lite som att vara på konsert och ha ett huvud framför sig, man missar liksom hälften av det intressanta framme på scen.
#1 överlag himla trevlig komposition och jag gillar vinkeln! däremot är huvudmotivets komposition knepig, känns som att det är för myccket eller för lite blomma. Att antingen tagit med mer av huvudmotivet eller beskärt den mer på höger sida och under(alltså komponerat bort de högra och understa bladen) hade gjort att jag gillat bilden mer.
#2 Här har jag väldigt svårt för vinkeln, är det undersidan av blomman jag ser eller är det inuti? jag förstår ingenting… och komponeringen börjar upprepa sig, ett tips att att variera bilderna man laddar upp i klump för att inte bra bilder ska bli tråkiga bara för att man sett liknande komposition precis innan.
#3 fint gjord, gillar centreringen. Hade velat ha ett längre skärpedjup så man ser hela träbiten(?) och insekten tydligt. Visst kan det vara snyggt med ett kort skärpedjup, men när bakgrunden är så "enkel"/"ren" kan man lika gärna ha ett skärpedjup som täcker det intressanta.
Gillar att du vågar komponera, testa att variera kompositionerna, kameravinklarna och skärpedjupet! :)

Fina bilder , särskilt #2 och #3, #1 känns avhuggen ut.
Älskar färgerna på bild #0 och #1. Superfina! Motivet på #3 är väldigt annorlunda, men fin.

Jag gillar nog trean bäst, tycker den var fin.
Wow härliga bilder. Defenitivt något som jag skulle sätta på väggen.
Tack för alla kommentarer! 
Mvh Ida
www.krusfoto.se