Med tanke på att hästen är lite tanig och ni har ungefär samma ögonhöjd gissar jag att det är ett föl. Du står ganska nära, och du har kamerans vidvinkelläge, så den blir liksom ännu tanigare genom det kraftiga perspektivet där huvudet är relativt mycket närmre än kroppen. Jag tror att du kan få en lite mer proportionerlig bild om du backar lite och zoomar. Då blir kroppen större i förhållande till huvudet, genom att perspektivet inte är lika kraftigt.
Jag störs också lite av att den lutar, men det kan man räta upp. Bakänden på hästen som står längre bort skulle jag också gärna skära bort.
Men bilden är inte så tokig, om man vrider den lite och beskär den en aning kan den gärna hänga på väggen. 

Tack för bra tips!Det ska jag tänka på.
Jag saknar mest en kontakt med hästen. Komponera och ögonhöjd och olika brännvidder och perspektiv och sånt, det lär man sig med tiden oftast, men att kunna få betraktaren att känna något för motivet är nästan viktigare! Man vill ju oftast att bilden ska säga något, förmedla en känsla eller ett tycke eller på annat sätt tala. Inte bara "häst" som det lite känns som nu ;)
Testa att gnägga lite eller på annat sätt få hästen uppmärksam(man får se tokig ut när man fotograferar!), och titta på skillnaden mellan den bilden och den du visar här. Även om bilden hade sett likadan ut hade den med kontakten talat mer. lycka till :)