Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2362 ggr
Pia
0

Att fotografera husdjur...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…. borde egentligen vara en alldeles egen grupp. Sällan chans till att få dem att posera och kameran måste man ALLTID ha med sig för att fånga underbara ögonblicksbilder, så några avancerad fotokompositioner eller planering är det bara att glömma. Och av 100 knäppta kort kanske högst 5 blir riktigt bra om man har tur… Här kommer lite bilder på katter fotade genom åren:-)

Vore roligt att se fler bilder på husdjur, roliga som fina!!

Pia
0

Nästan 4 kattungar gick ner i korgen…

Pia
0

Var som helst kan man tvärsomna när man är liten katt…

Pia
0

Av den intelligenta rasen perser…

Pia
0

Hur söt kan man vara på en skala…

Pia
0

Ännu en sötnos:-)

Pia
0

Jag är så glad att denna 9-årings fantastiska ögon blev så bra på detta foto!

Pia
0

Årets julfoto 1999 - Glöm planering och komposition, man får vara glad att man åtminstone fått med DELAR av alla fem spralliga småttisar:o)

Pia
0

3 dygn gamla små grabbar (den röde är den som sitter på fönsterbrädet på första fotot)

Pia
0

Här ser den 3 veckors röde mest ut som Mogwai-varianten av Gremlin:-)

Pia
1

Här gällde det att vara kvick med kameran!!

AktieTrader
0

#10 Vad heter resultatet av en sån övning? Kahund? Glad

Kiara
0

Det var fina foton på Katter, har du katter som special intresse? Här är en bild på vår yngsta katt han lyckades faktiskt vara på samma plats så länge att det gick att få en bild.

Robert
0

Pia, jag tycker att du har lyckats väldigt bra med dina bilder. Du har lyckats fånga skärpan på ögat/ögonen, enkla bilder utan någon rörig bakgrund, fångat uppmärksamhet så att djuren tittar rakt in i kameran eller åt samma håll i grupp och du har använt en teknik som jag har precis läst om i min fotokurs att slänga ned djuren i en korg.

Stora hela så är komponeringen direkt hämtad från den fotokurs jag läser, mycket bra jobbat!

Hälsningar

Robert

PS. Jag har nu ändrat rubriken för en grupp så att husdjur hamnar bland människor.

bjorsa
0

Härliga bilder Pia

mvh/bjorsa

Pia
0

#11 det kunde nog blivit en kahund, om nu inte både de små var 10 resp 11 veckor gamla och hanar:o)

#12 jo jag föder ju upp katter (brittiskt korthår) i liten skala och tar bilder på dem i än större skala, så det har ju blivit en del gm åren…

Jättefin action-bild på Ludde! Precis sådana är ju de knepigaste att ta.

#13 tack för de fina orden och trevligt med lite proffsiga tankar kring fotograferandet:) Efter att ha kikat igenom alla fantastiska bilder här på sajten blir jag onekligen sugen på att återerövra lite fotokunskaper och lära mig en massa nytt! Dock är ju den mer tekniska sidan av det hela något som jag är, i brist på bättre ord, totalt ointresserad av….:)

Och jag tycker det var jättebra att du satte människor och husdjur till en rubrik.

#14 tack bjorsa!

Inget foto-inlägg utan ett foto… Här kommer en bild på Sveriges coolaste katt, ja åtminstone var han det när jag vann tävlingen på TV4 (för hundra år se'…) om den bästa djurbilden. Fick en väldigt bra liten Ricoh compactkamera som faktiskt fungerar än idag och tar riktigt bra semester-bilder, tro't eller ej!

bjorsa
0

#15 vilken tuffing härlig pose ser ut som han vill beställa en till Skrattande

mvh/bjorsa

Pia
0

Lite fler go'a kissar. Korgstolen är ett rätt tacksamt ställe att försöka få dem att sitta still, ser ombonat ut på ngt vis.

Pia
0

Som synes är just korgar ngt som de tycker om själva. Ha kameran redo bara så lägger sig snart ngn i närmsta brödkorg:)

Pia
0

Känslorna spirar:)

Här fick jag rusa efter kameran och hålla tummarna för att inte en tass eller katt flyttade sig.

Robert
0

Pia, jag tycker att du lyckas bra med dina kattbilder. Nu vet jag inte vilken kamera du har men några röda ögon syns inte till bland dina bilder. Blixten sitter troligvis inte för nära linsen. 

.

#17,19 är perfekta och #18 - men det som drar ned bilden är den röriga bakgrunden, det kan man iof enkelt klippa bort genom att beskära bilden tajt, men då blir det ingen luft till ytterramen. Tänk på vad du har bakom objektet, kanske kan du ta något steg åt sidan eller vrida på korg/katt så att du får en ren yta som en vit vägg i bakgrunden.

.

När du använder blixt så ska du ha minst 1-1½ meter, gärna mer, till vägg så att skuggan hamnar bakom objektet.

.

Hälsningar

.

Robert

Pia
0

Robert, gammal hederlig systemkamera, tror märket är Ricoh, som säkert är gammal som gatan:) Dock funkar den i huvudsak väldigt bra för mina syften. Blixten sitter bra långt ifrån och man kan oxå ändra inställningen på den om man så vill. Dock blir det även för mig rätt ofta ngn form av röda ögon på katter med blå ögon.

Jo rent logiskt så där ser man ju vad som bör komma med resp inte göra det, men börjar man vrida på stolar och flytta saker alltför mkt så vill de små liven inte vara med längre allt som oftast. Misstänker att det kan vara samma problem när man skall få juniormedborgare att posera:) Jag vill undvika för tajt beskärning, vill ha "lagom" yta runt själva motivet. Så man få väl leva med vissa brister.

Staffan
0

Pia

Jättefina bilder allihop! Katten i bild #4 är så söt så man nästan undrar om det verkligen är på riktigt… :)

> Att fotografera husdjur borde egentligen > vara en alldeles egen grupp

Egentligen borde ju även katter få en egen sajt här inom iFokus-nätverket. Du råkar inte känna någon som skulle kunna vara intresserad av att vara värd för en sådan sajt?

Mvh // Staffan

ps. Återkommer med något bidrag till bildsamlingen här i tråden!

Pia
0

Staffan, en sajt för katter låter helt suveränt! Får man anmäla sig själv som värd?:) Nu är jag ju inte så himla datorintresserad utöver det mest basala, men kattintresserad och kunnig i den biten, så vad innebär det hela? Jag kan ju även höra med min kompis Anne, som var den som tipsade mig om iFokus, som är väldigt duktig på mat, foto, katter, datorer mm. Vi kanske skulle kunna dela på det hela i så fall.

#4 kattungen visste redan som liten att hon var världens sötaste:) Hon är numera en 7 år och lika söt än:)

Ser fram emot fler kattbilds-bidrag! Gärna svart-vita bilder, för att ge det hela en mer konstnärlig aspekt:)

Robert
0

Pia, det du har visat upp beträffande datakunskaper gör dig till en utmärkt värd här på iFokus. Lyckat till!

Robert

Staffan
0

>Pia

Självklart får man anmäla sig själv som värd! Jag tror (precis som Robert) att du skulle kunna ta hand om en sådan sida på ett jättebra sätt.

Det verkar dessutom redan finnas ganska många på iFokus som är kattintresserade - det skulle såklart vara en rolig nyhet för dom.

Jag skickar dig ett privat meddelande så kan diskutera saken vidare utan att ta upp mer plats här i tråden… :)

// staffan

ps. Du har inte lust att lägga ut en bild på hur den söta katten ser ut idag 7 år senare? Och vad heter hon förresten?

Pia
0

Hm, har svårt att hitta en riktigt bra nytagen bild som gör henne rättvisa (Eulalia heter hon). Hon växte nämligen upp till att arbeta deltid som flygande ekorre och kan vara svår att fånga på bild:)

Den bästa bilden jag har på henne som vuxen är tagen av jätteduktiga kattfotografen (bl a) Åsa Petré, som brukar åka runt på kattutställningar bl a och ta kanonfina foton. Av upphovsrättsliga skäl väljer jag dock att lägga ut ett av vanligt "hobby-foto" av Eulalia där man ser att hon är söt som socker:)

Staffan
0

Pia, jag blir glad av bilder som den du nyss lade ut. Och varm av att tänka på oss människor som jämställda alla (andra) djur. Och kan störa mig så mycket på människor som tycker att det är självklart att vi människor skulle ha ett större värde…

// staffan

Staffan
0

Tyvärr hittar jag inga bra katt-/husdjursbilder här nu så jag bidrar med en länk till en mysig filmsnutt istället…

>> Länk till filmen

Glad

// staffan

Pia
0

#27 staffan, håller naturligtvis fullständigt med om levande varelsers värde!! fint sagt:) och otroligt go' liten filmsnutt, sånt skulle man försöka fånga med digitalkamerans videoinspelnings-möjlighet…

Anne
0

Kan inte annat än att hålla med - det är inte lätt att få bra bilder på de små liven. Här är en av de bättre jag tagit på sistone..

(Jag föder också upp katter, samma ras som Pia.) :)

Anne
0

Och så en av mina favvobilder, tyvärr inte tagen av mig.. men på min lilla Edith.

Citron
0

Ajdå, husdjur är det svåraste som finns att fotografera. Aldrig vill dom sitta stilla eller stå kvar i bra position. Inte vad gäller hundar iaf.
Jag har en liten hundvalp på 5 månader hemma(bifogad bild), har tagit miljoner fotografier på honom, men bara 3-4st lyckade. :-)

Mycket fina bilder på katter här ser jag. Bild #9 och #10 var hemskt roliga. :-)

MVH
- Jim Johansson

Pia
0

Anne, otroligt härlig bild med Edith som kör omsorgsfull pedikyr/manikyr:

Citron, men vilken söt pup! Alldeles kramgo':) Läckert med det rödtonade gräset (?).

Här kommer en bild på en treveckors rödtott med välling i "skägget", redan på den tiden hade hon massor av personlighet…

antibody
0

Jättefina bilder Pia. Gillade mest bilden på lillkissen som somnade på skon. Kattungar i ett nötskal. Några bilder på kissar i vår lilla kattkull.

Denna plus en identisk grå syster behöll vi.

antibody
0

Denna är några dagar gammal och gick under arbetsnamnet Tiger. Skänktes sedan bort.

Pia
0

Antibody, jättefin bild. Just så där fulsött sorklika är de små allra minst:) Du har inga bilder på katten som vuxen/större?

Jag har en bild på en av mina små svarta, ensam i kullen och ynklig innan han förstod att han var ensam i mjölkbaren:) Fotot är inget vidare, taget med närmsta kamera (digital) i halvtaskigt ljus och med en sovande kattunge som drömde spastiska drömmar:) Men ändå charmig med den knubbiga, hårlösa lilla magen, vecken och rynkorna:)

antibody
0

Här är syskonskaran. Hur gamla dom var kommer jag inte ihåg, några veckor kanske.

antibody
0

Här kommer en bild på flickan Bill som ung vuxen. Bägge kissarna är väldigt adapterade till vår familjs tider och vanor. Blir väl kanske så när man föder upp dom själv. Är nu bara ute en timme på morgonen, kommer alltid in innan vi går till jobbet.

Pia
0

Antibody, närbilden på lilla Tiger är helt ljuvlig, just det där speciella draget runt munnen som riktigt små katter har är så fantastiskt. Och de små nosarna:) Nu börjar man bli riktigt fjollig…

antibody
0

Är ju alldeles speciellt med småkissar. Fast det var ett himla kattrally på nätterna när dom var några månader.

Har en vovve också, är märkligt hur olika dessa arter är varandra. Fast dom lever och verkar i god sämja men hunden blir alltid bortfintad och lurad när det väl gäller.

Robert
0

#32, 33 - fina bilder båda två. Jag skrattade hysteriskt åt en gelande katt. Härligt.

När jag tittar på de bilder här ovan så ser jag att det hänger på två saker för att en bild med ett husdjur ska bli bra 1) skärpa på ögonen 2) enkel bild.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Robert, ja ögonen är som sägs själens spegel, får man in skärpan där så blir man oftast nöjd med bilden på katter.

Katter har så mkt knasiga saker för sig, och är tacksamma fotoobjekt. Hundar har jag ju precis börjat fota lite oxå, men tja, de är faktiskt svårare att få grepp om tycker jag. Just ögonen upplever jag som mkt svårare att få kontakt med liksom…

Robert
0

Jag har tre barn som jag tar hand om på heltid och dom brukar jag locka med kakor eller andra godsaker. Nu är det andra förutsättningar med djur, godaker är inte lämpliga - eller vad är din erfarenhet? Det som förenar djur och barn är att de är lika okontrollerabara och i mellanåt oförutsägbara. Men ju mer man vet om deras beteende desto förutsägbara blir dom.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Uj uj, kakor och godsaker, inte morötter och broccoli??:) Nja, katter är inte lika lättlurade som hundar kan man väl generalisera. Så det är bra om man hinner ta dem på bar gärning eller slänga ihop dem när de är trötta och försöka vara rask. Hundar kan man däremot ofta locka med lite godbitar…

Det är väl en del av alla små varelsers charm (två som fyrbenta) oförutsägbarheten och det naturliga beteendet som gör att bra foton blir så väldigt lätta att ta till sig och bedåras av.

Här kommer mitt julfoto 98 - de var varken trötta eller lugna och otaliga ggr fick man liksom slänga ner dem i den rutiga puffen. Fast det blev ganska bra och lite actionbetonat på ngt vis:) Det är oxå ganska kul att man kan utläsa rätt mkt av deras olika personlighet gm deras sätt att hamna i bild…

Anne
0

Och en del katter är helt enkelt födda posers. Kelly t.ex. - hon vet att hon är vansinnigt vacker, och hon agerar alltid därefter.

Robert
0

#44, bra jobbat, det är fint jobbat att de alla hamnar rätt med blicken. Synd bara med katten längst till höger i bild. Det går ej heller att ta bort katten som är halv, snyggt iaf.

#45, fin pos. och en charmig katt. Nu har du fått till det med en förvrängning i bild iom att du kommer in nära med din lins, vilket gör att tassen till katten blir gigantisk. Jämför man tassen med resten av kroppen så är den inte att leka med :).

Kanske jag kommer från ämnet men jag tycker faktiskt inte om katter. Det bygger säkert på dålig erfarenhet som har präglat mitt tycke, men min känsla för katter fråntar mig inte att tycka något om kattbilder.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Hon är verkligen sagolikt vacker!! Och gör sig extra bra på ett rosa överkast. Samma färg och look som min gammelkatt Algots mor, visserligen var hon av rasen perser men ja du vet….:)

Anne
0

Robert, det hjälper att hon *har* vansinnigt stora, lurviga tassar. :) Men jo, perspektivet blev härligt där!

Pia, om Algot varit lite yngre och.. ja, du vet.. så hade jag lätt velat ha honom som partner till Kelly. Visst var det honom jag kelade så med förra sommaren?

Pia
0

Robert, jättetråkigt att du inte tycker om katter. Jag lovar att du skulle ändra uppfattning om du träffade en charmig, väluppfostrad (allt är relativt…) katt med huvudet rätt påskruvat s a s:)

#44 bilden, jo den halva katten förtar lite, men det är just den kattens personlighet som är sådan. Aldrig vara still, nyfiken, skulle vara först fram och kolla nya saker, och vips hoppade han ur korgen medan t ex hans sävliga bror hamnade underst i korgen och bara inte orkade ta sig upp osv. Det är ganska kul att sitta och fundera och minnas över sådant kring ett foto i efterhand.

Tur att du kan uppskatta ett vackert djur eller ett katt-fotos förtjänster ialla fall:)

Pia
0

Anne, just det, han är världens största kelgris, den specielle Algot:)) Nu 14,5 år och är väl tyvärr rätt gammal och senil…

Robert
0

Huvudet på spiken, det är en sådan katt jag har träffat. Min bror ägde en katt som var helt vrickad, därav min misstänksamhet. Det var en norsk bondkatt och hon och jag gick inte riktigt ihop.

Robert

johan
0

Jag måste nog också ge mig in i kattleken. Jag har själv ingen katt, men brukar ibland försöka smöra mig in lite hos min brors väldigt blyga katt. Pascha blev illa behandlad av sin tidigare ägare och har lite svårt att lita på människor.

Det tog över ett år innan min bror och svägerska fick förtroendet att sitta i samma soffa och klappa Pascha, men nu kan de till och med ligga i samma säng.

Jag får fortfarande inte riktigt komma för nära, men får gärna leka med laserpekaren på golvet. Lika kul varje gång.

Här är iaf en bild på den blyga gulleplutten…

Mvh // Johan

Pia
0

Johan, vilken fin bild, man ser att det är en liten blygis. Roligt när personligheten kommer fram i bild tycker jag. Och förstås heder åt din bror och svägerska som haft tålamod och vilja att ta hand om honom!

Citron
0

Nu äntligen tog jag en bild på en katt.
Det är en kompis katt och den är tydligen känd i norge. Den har desutom ett eget bort på en resturang där. :-S

MVH
- Jim Johansson

Robert
0

Snygg bild Jim! Har du gjort något med bilden? Det ser ut som om du har fixat ögonen och sedan gjort resten av bilden gråskalig.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Katten fick röda ögon, så jag ändrade i photoshop så pupilerna blev svarta. Gjorde även bilden svart-vitt men behöll ögon-färgerna. :-)

MVH
- Jim Johansson

CarCar
0

Här är ett kort på min ena katt:) Hur många varv kan man vrida sig?

bjorsa
0

Här en som fått nåt på kornet å vädrar

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Men tydligen var de inget att sniffa vidare på  för här har hon inget på kornet utan funderar nog bara på vad de kunde ha varit för nåt Glad

mvh/bjorsa

Pia
0

SilverTail och carcar, ni har väl inte missat att kolla in på Katter iFokus, bli medlem och delta i vår fina julfototävling med trevliga priser!! Vi vill jättegärna se er vackra katter på bild även hos oss:))

bjorsa, och när får man se vackra ronja på bild under Katters lilla kategori Hundrelaterat då…. jag bara frågar…:)

bjorsa
0

Visst ja Generad

mvh/bjorsa

Robert
0

SilverTail, tjusiga kattbilder. Nästa gång när du tar bilder på dina fina katter så slå ett öga på din bakgrund. Du får bättre bilder om du har rena och fina bakgrunder. Har du möjlighet att även köra A-mode på din kamera så kan du försöka få in en stor bländare (litet tal) så är blir det pricken över i:t.

Bjorsa, tjusiga porträttbilder på din hund, det enda jag saknar är ögonkontakt. Jag skulle tippa på att din hund är väldresserad och kan sitta, prova att komma in nära på din hund, ha den riktad i 45 graders vinkel och be den titta in i kameran med ett leende nästa gång,

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#63 Hon kan faktiskt smila men då måste man klia henne på huvudet men jag skall prova ditt förslag men först måste kameran komma tillbaks från verkstan fast man kan ju prova med mobilkameran.

Ps Hon är inte väldresserad  men visst kan hon sitta om hon har lust just då :-)

mvh/bjorsa